De online advertentiemarkt in Europa blijft maar groeien. Vorig jaar ging er 11,2 miljard euro in om, een groei van 40 procent vergeleken met 2006. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten werd er in diezelfde periode 14,5 miljard euro uitgegeven, een groei van 26 procent.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van IAB Europa en PricewaterhouseCoopers naar de online advertentieuitgaven. Het onderzoek werd gehouden onder 16 Europese landen.
Een groot deel, 65 procent, van de Europese online advertentiebudgetten werd uitgegeven in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk. Van de kleine markten waren er enkele die percentueel gezien een grote groei doormaakten. Griekenland, Spanje en Slowenie kenden respectievelijk een groei van 91, 55 en 49 procent.
In het totale plaatje, waarbij budgetten voor online uitgaven werden afgezet tegen de offline uitgaven, deden ook Nederland, Denemarken, Noorwegen, Polen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk het goed. Hier werd minstens 10 procent van alle advertentieuitgaven gespendeerd aan online advertenties.
In het onderzoek werd ook onderzocht wat in verschillende landen de waarde is van een internetgebruiker voor een adverteerder. Hierbij werd gekeken wat er uitgegeven werd per gebruiker. Het Europese gemiddelde lag hierbij op 80,60 euro. In Noorwegen werd maar liefst 133,20 euro per persoon uitgegeven. In de Verenigde Staten gaven adverteerders in 2007 91,90 euro uit per persoon. Nederland is goedkoop, met de 65 euro die wordt uitgegeven aan een internetgebruiker.