Het lijkt alsof we met zijn allen alles graag in hokjes plaatsen om overzicht te behouden. Dit geldt zowel voor mensen als voor producten en diensten. Ook in de ict-markt worden oplossingen en services gecategoriseerd. Zo heb je bijvoorbeeld hokjes voor communicatie, networking, security en storage. Ik merk echter dat veel mensen moeite hebben met het toekennen van een categorie voor ‘online back-up'. Dit onderwerp heeft namelijk zowel raakvlakken met opslag (storage) als met veiligheid (security).
De bekendheid van online back-up groeit sterk. Dit brengt echter ook erg veel vragen met zich mee. De terminologie enerzijds en de verschillende opties anderzijds zorgen er namelijk voor dat er nogal wat verschillende opvattingen over online back-up. Met als gevolg dat het overzicht troebel wordt. De partijen die online back-up uiteindelijk in de markt zetten (resellers, internetserviceproviders en systems integrators) hebben vaak van online back-up gehoord en kloppen bij de leverancier voor advies over security, storage, eenvoud, beheer, etc. Op die manier ontwikkelen ze een goed dienstenaanbod, dat past bij de klantbehoefte.
Typische storage-resellers zoeken momenteel naar oplossingen om hun klanten te voorzien van eenvoudige manieren om volledige omgevingen te back-uppen, inclusief werkstations, laptops en ‘remote offices'. De bestaande ‘storage en archiving'-oplossingen van bekende bedrijven als NetApp, CommVault en Data Domain brengen vaak een enorme investering met zich mee. Om die reden is online back-up een ideale toevoeging op het bestaande portfolio. Het biedt de mogelijkheid om back-up en storage als een totaaloplossing én dienst aan te bieden – zowel remote als lokaal – terwijl de kosten beheersbaar blijven.
Er zijn ook voldoende security-resellers die hun klanten antivirus- en contentfiltering-producten en firewalls bieden. Onder deze resellers groeit de vraag naar veilige en eenvoudige oplossingen voor het maken van back-ups van bedrijfskritische data. Aandachtspunt in deze is de beveiliging van bedrijfsdata zonder ‘single point of failure'. De klant heeft dan de garantie dat deze weer snel up-and-running is na een systeemcrash, diefstal of brand. Ook voor deze behoefte vormt online back-up dé ideale oplossing. Een groot verschil tussen een online back-up en een ‘gewone' back-up (lees: tape) is dat de online back-up standaard versleuteld is met private key. Daarnaast wordt data standaard opgeslagen op een beveiligde externe locatie. De toegevoegde waarde van een online back-up zit hem dus vooral in de veiligheid. Dit staat lijnrecht tegenover de algemeen geldende opvatting onder velen dat online back-up niet veilig is. Dit idee komt voort uit de gedachtegang dat data een bedrijfspand ‘verlaat' via een publiek netwerk (internet). Dit is een volledig onterechte indruk. Online back-up is in de meeste gevallen juist veiliger dan back-up op tape. Dit vereist meer inspanning van een bedrijf zelf, terwijl de kans op fouten (vergeten tape te wisselen, tape op kantoor laten liggen, etc.) veel groter is.
Ook compliancy, het voldoen aan regelgeving vanuit de overheid, voegt een extra dimensie toe aan het thema online back-up. Steeds meer branches hebben te maken met wetgeving die eisen stelt aan de manier waarop bedrijven of instellingen data opslaan. Deze eisen gelden bijvoorbeeld aan de opslagmethode, dataredundantie en de beveiliging en beschikbaarheid van data. De meeste bedrijven hebben echter nog een beperkte kennis als het gaat om compliancy. Daar komt bij dat de wetgeving nogal eens aan verandering onderhevig is. Online back-up kan bedrijven ondersteunen om te voldoen aan regelgeving. Dan is het wel zaak om hier bij de inrichting van een online back-updienst rekening mee te houden en goed na te denken over de inrichting van deze dienst.
Online back-up heeft dus veel raakvlakken met andere ict-onderwerpen. Storage, security en compliancy; allemaal hebben ze te maken met online back-up. Het is echter een relatief nieuwe markt, waardoor er onder veel bedrijven – zowel klanten als resellers – nog onduidelijkheden zijn over de mogelijkheden. Daar komt bij dat online back-up door velen nog niet helemaal in de juiste context is te plaatsen. Of online backup in het hokje storage of security hoort, is niet te zeggen in een alinea of zes. Het maakt eigenlijk ook niet uit. Ik verwacht namelijk dat de deze vorm van back-up zo'n enorme vlucht gaat nemen dat er misschien zelfs wel een ‘online back-uphokje' ontstaat.
Roland Sars
Directeur Sales & Marketing BackupAgent
Persoonlijk verwacht ik een hele andere categorie, Business Continuity. ICT is de motor van moderne bedrijven. Uitval stopt ook voor een groot deel de business terwijl het draaiend houden van de business van primair belang is voor een onderneming.
Alle maatregelen die we nemen om de ICT draaiend te houden nemen we dus eigenlijk om de Business draaiend te houden.
Backup is een must voor elke organisatie. Maar veel belangrijker is te weten ; kan ik mijn data wel restoren ? Backup zal blijven bestaan voor de langere termijn retentie van data. Huidige technieken als deduplicatie maken het mogelijk een veel langere retentie op te bouwen op een betrouwbaar medium, namelijk disk. Voor restore doeleinden is deduplicatie icm met disk kostentechnisch veel interessanter dan het gebruik van tape als medium. Een goed ingerichte backup en restore facifieit en het off-site brengen van de backup-data is essentieel voor disaster recovery. Ook hier geldt weer dat deduplicatie icm replicatie het mogelijk maakt om uw waardevolste asset namelijk; data ! snel, goed en betrouwbaar te beschermen. Goedkopere, snellere, betrouwbaardere restores en een verbeterde distaster recovery worden mogelijk gemaakt door data deduplicatie.
Je kunt nooit genoeg aandacht besteden aan backup en informatiebeheer. Een bedrijf valt of staat met de kwaliteit en veiligheid van de informatie. En de meeste technologie leveranciers hebben het een stuk betaalbaarder en eenvoudiger gemaakt, met oplossingen zoals Virtual Tape, de-duplicatie en niet te vergeten de innovaties in de echte tape-oplossingen. Voor de partijen die dat nog steeds te duur vinden, of lagere eisen stellen aan bijvoorbeeld capaciteit en snelheid, is online backup een goed alternatief. Vooral consumenten en kleinbedrijf. Grotere bedrijven kunnen dit zelf behappen ofwel hebben de back-up bij een IT-partner gelegd. Backup wordt regelmatig verward met archivering. Backup en ook online backup zit in het ?hokje? storage en zorgt voor een ?veiligheidskopie?. Het ?hokje? archief is een hele andere. Ook dat kan prima online, maar een 5-jaar oud document terug kunnen zoeken, is toch iets anders dan het terug halen van een document na een calamiteit.
Remko Westrik
Manager HP StorageWorks Nederland
Back-up en Restore worden altijd onderschat, er wordt weinig in ge�nverteerd en men gaat er pas kritisch naar kijken als een restore of een recocery is mislukt. Om deze redenen is online back-up een geschikt concept voor thuisgebruikers en voor het MKB, omdat het een aantal zorgpunten wegneemt. Hierbij moet men denken aan, investeringen in up-to-date back-up hardware en software en dedicated aandacht voor back-up. Kijkend naar de providers die online back-up aanbieden, wordt er sterk gefocust op back-up, terwijl back-up een onderdeel is van een restore of recovery. Voordat men kiest voor online back-up moet men eerst de volgende vragen zichzelf stellen, zoals; Hoelang moeten mijn bestanden eigenlijk bewaard blijven? Als een back-up mislukt, wie informeert mij dan hierover en kan ik de back-up alsnog inhalen? En wie helpt mij bij het bepalen van de beste back-up en restore strategie, om verassingen achteraf te voorkomen?
De vraag die iedere organisatie zich moet stellen is wat is de waarde van mijn data en wil ik deze door een derde partij laten beheren. Het klinkt aantrekkelijk om je data door een online backup provider op een externe locatie veilig te stellen, zodat je niet met eigen tapes over straat hoeft. Het gaat echter bij het maken van een backup nog steeds om hoe snel kan ik recoveren en hoeveel data mag ik verliezen. Kan de online backup provider altijd voorzien in jou wensen en eisen, of moet je als organisatie zonder meer meegaan in de dienstverlening met alle beperkingen van dien. Daarnaast moet je, je zelf afvragen of de data veilig en secure wordt opgeslagen. Een online backup provider lijkt in veel gevallen een intressant alternatief. Echter op de lange duur, wanneer de organisatie en data capaciteit groeit zullen de bottlenecks als verbinding tussen de locaties, de snelheid van recoveren en hoeveelheid data verlies een duidelijke impact hebben op de organisatie. Afhankelijk van de compleetheid van de dienst is in veel gevallen voor een organisatie het maken van een eigen backup en uitwijk hiervan over een periode van 3 tot 5 jaar veel aantrekkelijker, flexibeler en kosten efficienter. Naast het financiele voordeel houdt de organisatie zelf de controle over de data en dat is meer waard dan het uitbesteden van de backup door gebrek aan interne kennis.
Vincent van der Linden
Datamanagement Consultant
Inter Access
De laatste jaren is de (r)evolutie op het gebied van on-line backup tot een aanvaardbaar niveau gekomen. Het grootste probleem waarmee on-line backup te maken heeft te maken, heeft betrekking tot de aard van de applicaties die gebackup moeten worden en de snelheid van restoren. Databases kennen een andere benadering dan b.v. platte bestandssytemen. De laatste jaren zijn hiervoor diverse oplossingen op de markt gekomen. De uiteindelijke backup zelf kan in de vorm van een snapshot of een volledige kopie van de data gemaakt worden. Snapshots hebben als voordeel dat er slecht een minimale hoeveelheid schijfruimte nodig is om de uiteindelijke snapshot te maken. Een volledige kopie van de data heeft als voordeel dat het een op zichzelf staande dataset is. Groot nadeel van een volledige kopie is de hoeveelheid schijfruimte. In alle gevallen dient men nauwkeurig de performance in ogenschouw te nemen op het moment van het maken van de backup en het later synchroniseren van de datasets of filesystems. Snapshots worden eenvoudig weggegooid en bij een volgende backup opnieuw gemaakt, volledige kopieen moeten gesynchroniseerd worden (alleen de updates) voor een volgende volledige backup. In alle gevallen is schijf het backup medium. Uiteindelijk zal de tijd die nodig is om een snapshot te maken of de volledige kopie los te maken van de produktie omgeving, het cruciale moment zijn van de backup. De dataintegriteit moet gewaarborgd zijn. Nadat deze data is geisoleerd kan er vervolgens naar een (Virtual) Tape Library worden gekopieerd met behulp van standaard backup oplossingen.
Voor 7 x 24 uur omgevingen is on-line backup een noodzaak. Men zal steeds meer overgaan tot het bewaren van backups op Virtual Tape Librarys (schijf). De essentie van backup is nog steeds: ?hoe snel kan ik mijn data terugvinden en vervolgens restoren?. Backup is niet meer de issue.