Twee slechte kwartalen bij Lost Boys in Nederland hebben geleid tot overcapaciteit. Dus moeten er mensen gedwongen de deur uit. Het lek moet spoedig bovenkomen om weer winst te maken na de moeizame ingegratie van aankopen.
De resultaten over het vierde kwartaal 2007 van LBI International vielen onverwacht zwaar tegen met een bedrijfsresultaat dat met 600.000 euro flink daalde ten opzichte van het vierde kwartaal 2006. Volgens bestuursvoorzitter Luke Taylor van LBI vormde de Nederlandse dochter een belangrijke oorzaak.
Vooral de integratie van Escador in Lost Boys kostte te veel tijd, moeite en geld. Ook veranderingen in het management en de veranderingen in de verkoop hielpen niet mee. In de concurrentiestrijd verloor Lost Boys terrein.
De cijfers over het eerste kwartaal van 2008 van LBI was met minder dan 4 procent omzetgroei en 700.000 euro netto verlies opnieuw niet goed. Nederland was opnieuw de gebeten hond:
"Nederland postte een operationeel verlies (Ebitda) van 1,4 miljoen euro, te wijten aan scherpe verslechtering in de top. Er is nu nieuw management geplaatst dat nadere stappen zet om verbeteringen door te voeren in een opnieuw ingericht geïntegreerde Lost Boys/Satama organisatie. We vertrouwen erop dat de Nederlandse organisatie weer op winst komt in de komende twee kwartalen."
David Vink, die in november 2004 bij Lost Boys kwam, moest vetrekken. Hij is opgevolgd door Igor Milder die ondernemer was met het door hem opgerichte marketingbureau Inpact in Utrecht.
Afgelopen week bereikte ons het gerucht dat Lost Boys een ‘ronde van gedwongen ontslagen’ zou aankondigen. Echter, de directie weigerde commentaar en probeerde zelfs het woord ontslagen te vermijden.
Uiteindelijk mocht de Ondernemingsraad in zijn zelfstandige rol wel wat zeggen. Jeroen van der Goorbergh, voorzitter: "Er is inderdaad een ontslagronde geweest. Als gevolg hiervan moeten acht mensen een andere baan zoeken, zo hebben ze te horen gekregen."
Dat is het gevolg van een analyse van de werkzaamheden en benodigd personeel door de nieuwe directie. "De uitgevoerde analyse toont de noodzaak tot ingrijpen aan. Het personeel heeft over het algemeen begrip voor de situatie, al zullen de direct getroffenen niet in alle gevallen begrijpen waarom ze nu juist afscheid moeten nemen. Het afspiegelingbeginsel is toegepast en hoe dit precies is gebeurd is met de aankondiging niet meteen gecommuniceerd. Uiteraard is dit naderhand wel in een persoonlijk gesprek toegelicht."
De grote vraag is nu of het lek boven komt. Lost Boys kreeg van het bestuur van LBI de opdracht om zorg te dragen voor hogere opbrengsten van vooral bestaande klanten. Het bedrijf moet zich meer inspannen om klanten te behouden en om aan deze klanten een breder en vooral duurder portfolio te slijten.
"De vooruitzichten zijn. Er zijn nog steeds plannen in voorbereiding. Die krijgen we als Ondernemingsraad binnenkort te zien."
Grootaandeelhouder Michiel Mol verkocht zijn bolide, een Spyker, die hem nog herinnerde aan het echec met de formule 1-renstal. Hij gaf recent een interview aan Emerce. Dat begint met het zoeken naar een plek voor het gesprek. Citaat: "Je ziet het, zo slecht gaat het allemaal niet, we groeien nu alweer uit ons jasje."
En ook: "We maken geen verlies, we hebben alleen minder winst gemaakt." Dat laatste zei Mol nog vóór het negatieve resultaat over het eerste kwartaal bekend werd.