De opleiding Information Engineering (IE) aan de Hogeschool van Almere start een intensieve campagne om ict-studenten te werven. De campagne wordt ondersteund door het bedrijfsleven, onder andere door Accenture Technology.
Met een intensieve wervingscampagne voor ict-studenten wil de opleiding Information Engineering de instroom van nieuwe leerlingen vergroten. De campagne wordt ondersteund door het bedrijfsleven. Eén van de prijzen die inschrijvers kunnen winnen is vier jaar gratis studeren, aangeboden door Accenture Technology.
De campagne draagt de naam IE Challenge. Radiospotjes moeten de achttienduizend mbo-, havo- en vwo-eindexamenkandidaten massaal naar de website www.IEChallenge.nl jagen. De website doet een beroep op het ict-talent van de jongeren. Naast de hoofdprijs van vier jaar gratis studeren worden ook laptops en iPods weggegeven.
Niet-digitale scholier
HvA-directeur Tonny Triezenberg verwacht veel van de campagne. De campagne richt zich op de niet-digitale scholier. "Dat zijn scholieren die misschien niet direct denken aan een ict-opleiding. Maar veel jongeren hebben natuurlijk wel degelijk affiniteit met internet, computers, mobiele telefoons en andere ict-toepassingen. Zij willen zich breder oriënteren en zijn ook geïnteresseerd in bijvoorbeeld marketing, ondernemerschap en bedrijfskunde. Daarmee zijn zij een belangrijke doelgroep van de wervingscampagne, want vanuit het bedrijfsleven is er ook veel vraag naar communicatief en inhoudelijk sterke ict'ers."
Uit de ICT-Marktmonitor 2008 van ICT~Office blijkt dat er over vier jaar rekening wordt gehouden met een tekort van twaalfduizend ict-professionals.