Hardwareleverancier Acer sponsort het Formule1-team van Ferrari. Klanten worden zo nu en dan uitgenodigd naar het circuit van Spa-Francorchamps.
Marc Pauly, Country Manager Benelux van Acer
Wat sponsoren jullie precies?
We sloten vijf jaar geleden met Ferrari een contract voor drie jaar voor technologiesponsor van het team. Toen stonden we ook met ons logo op de auto. Dit contract hield in dat alle apparatuur van het Formule1-team volledig ingevuld werd door Acer.
Nu hebben we een officieel sponsorcontract gesloten met Ferrari. We leveren nog altijd de technologie, maar ons logo staat nu veel groter op de auto.
Wat betalen jullie voor dit sponsorcontract?
De landendirecteuren weten niet wat er voor dit contract betaald wordt. We betalen een soort van honorarium aan het hoofdkantoor en een bepaald deel zal wel naar deze sponsoring gaan, maar ik weet niet hoe groot dat deel is.
Maar betalen jullie geen andere bedragen meer om gasten uit te nodigen of andere evenementen rondom deze sponsoring?
De sponsoring houdt in dat we de optie hebben om kaarten te kopen voor races. De kaarten zelf moeten we nog kopen. We zijn daarom nog per race die we willen bezoeken 15.000 tot 25.000 euro kwijt. Het gaat dan om het hele pakket, van toegangskaarten en hotelkamers, tot transfers en diners.
Dat lijkt veel geld, maar de inhoud van die dag is van een groot gehalte. De ervaring is uniek. Daar weegt dit bedrag niet tegenop.
Wat organiseren jullie rondom deze sponsoring?
Als land heb je de keuze om een race bij te wonen. Je kunt dan klanten uitnodigen om mee te gaan. Deze klanten kunnen in de pit kijken en mogen de paddockclub bezoeken. Ook krijgen ze een gadget mee naar huis. Dat is een gadget dat verder niet in de winkel te krijgen is.
Als Acer Nederland kiezen we er natuurlijk voor om de race van Spa-Francorchamps te bezoeken. Dat is gemakkelijk omdat de gasten dan zelf met de auto kunnen komen. We hebben wel ooit de races van Monaco en Oostenrijk bezocht. Dat is kostentechnisch en qua gemak niet zo handig.
Een race duurt drie dagen. Per dag nodigen we vijftien gasten uit. In totaal kunnen we dus 45 relaties meenemen. Verder hebben we samen met Ferrari een aantal producten ontwikkeld die ook in Nederland te koop zijn.
Wat is de overeenkomst tussen het imago van Ferrari en het imago van Acer?
Ferrari gaat net als Acer voor de maximale winst. Op technologisch vlak is er geen beter Formule1-team dan Ferrari. Ook heeft het team goede strategische kennis. Ze kunnen op managementniveau snel schakelen.
Wat levert deze sponsoring jullie op?
Dat is lastig te meten, maar het heeft ons geen windeieren gelegd. Als mensen ons, door deze sponsoring, linken aan Ferrari, dan linken ze ons aan het beste van het beste. Dat geeft een goed beeld voor ons.