Ict-leverancier Bull is een van de werkgevers meedoet aan een virtuele banenbeurs in Second Life. De Virtual Job Fair is gericht op werknemers in de Benelux. Op donderdag 28 mei kunnen geïnteresseerden vanachter hun eigen pc direct in contact komen met potentiële werkgevers.
De virtuele banenbeurs waar onder andere Bull eens tandje heeft, is een initiatief van het Luxemburgse GAX Technologies Ongeveer twintig werkgevers uit verschillende branches doen mee. Tot nu toe gaven 2500 werkzoekenden zich op voor deelname via Working Worlds.
Tijdens de banenbeurs zijn verschillende mensen uit de Bull-organisatie aanwezig, onder wie de Nederlandse directeur Dick Fens. Bull heeft enkele concrete vacatures in te vullen, waaronder die van projectmanager, consultant/architect, accountmanager en inside sales. Daarnaast heeft de ict-leverancier interesse in onder andere (field) service engineers, infrastructuurspecialisten, servicedesk-medewerkers en consultants.
Virtueel kantoor
De banenmarkt duurt van 10.00 uur tot 21.00 uur. Het virtuele Bull-kantoor in Second Life is te vinden op het eiland 'Europe jobs' .
Second Life? Ik dacht dat die hype inmiddels wel over was. Heb er al maanden weinig tot niets over gehoord of gelezen in de media.
Hoi B. Jansen,
(D? B. Jansen van een van de oudste ISP’s van NL? In dat geval: Heeeey B. man! :-))
De ‘hype’ over Second Life (Een ‘virtuele wereld’, ook wel ‘3D-web’ of ‘metaverse’ genoemd) is gelukkig voorbij ja. En je leest er misschien bijna niets over in de OUDE media, want dat is het web ook inmiddels! ;-P
Maar de geschiedenis blijft weer zich herhalen: Denk een s terug naar ’t begin van het web: met z’n (technische en sociale) beperkingen, tekortkomingen en kinderziekten (zowel bij de ‘consumers’ als ‘providers’). Denk aan de hypes van toen en de desillussie even daarna bij sommigen. In de toenmalige oude media (radio, tv, kranten enzo) hoorde je er daarna toen ook bijna niets meer over het internet voor een bepaalde periode. Maar ondertussen is het huidige web redelijk volwassen geworden, absoluut niet meer weg te denken toch? Bijna alsof het nooit anders is geweest! Er wordt bij de massa inmiddels zelfs al bijna zoveel tijd online besteed als aan het massa medium van de vorige eeuw: televisie.
Met het ‘3D web’ gaat het ondertussen best goed: Veel van de ‘goldminers’ en grote bedrijven die dankzij die hype in SL zijn ingestapt, maar er eigenlijk niets van snapten, zijn weer vertrokken (gelukkig!). Ondertussen in de luwte groeit, ontwikkelt en innoveert SL gestaag door.
Ik besteed inmiddels al veel meer tijd in dit ‘3D web’ dan op het ‘goeie ouwe 2D web’ waar ik dit nu schrijf. (laat staan televisie!) Maar het is ook prima te combineren natuurlijk. Het meest interessante van SL vind ik overigens niet de techniek, maar het sociale aspect: In SL heb ik in ’t afgelopen jaar meer waardevolle nieuwe contacten opgedaan (en bestaande contacten ook versterkt) dan op welke andere wijze dan ook in een zelfde tijdsbestek.
SL is nog steeds de allergrootste ‘usergenerated’ virtuele wereld (met een echte geld economie!). En er komen steeds meer ‘metaverses’ op naast SL, en dat is alleen maar positief volgens mij.
Een erg interessante ontwikkeling in de kinderschoenen is “Open Sim”: 3D-web volgens het open source principe. Met de open source SL-browser (viewer) kan men op private en gemeenschappelijke servers (van Linden Lab onafhankelijk dus) virtuele werelden bezoeken. Linden Lab streeft er weliswaar ook naar om van SL een wereldwijde open standaard te maken, maar er is ook veel aan te merken op Linden Labs strategie en ondertussen zijn open source vrijwilligers wereldwijd gewoon al bezig een “Open Grid” zonder Linden Lab te ontwikkelen.
Zie voor enkele links de rechterkolom rubriek ‘Meta Open Source’ op http://Meta.Live.Nu
Wie naar aanleiding van dit schrijven vragen en/of opmerkingen heeft aan mij, mag mij priv? (IM) aanspreken in SL.