Lenovo Group heeft het afgelopen fiscale jaar wereldwijd voor 16.4 miljard dollar aan oplossingen verkocht, 17 procent meer dan het jaar ervoor. De fabrikant rapporteerde onlangs zijn financiële resultaten voor het vierde kwartaal en volle fiscale jaar, eindigend op 31 maart 2008.
Alle regio’s en productsegmenten hebben volgens de fabrikant goed gepresteerd. In het vierde kwartaal heeft Lenovo 21 procent meer pc’s geleverd, tegenover een gemiddelde voor de industrie van 15 procent. In de EMEA-regio profiteerde Lenovo van een groeiende vraag naar notebooks, hoewel het consumentensegment wat afzwakte. In totaal heeft Lenovo 30 procent meer geleverd in deze regio.
Lenovo’s notebooks vormen de belangrijkste bijdrage in de verkoopresultaten van het bedrijf. Lenovo heeft zijn portfolio uitgebreid om aan de groeiende vraag naar notebooks te voldoen. Dit lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen: de fabrikant leverde 38 procent meer notebooks in het vierde kwartaal. In datzelfde kwartaal namen de verkopen van Lenovo’s desktops met 9 procent toe. De bruto winstmarge van Lenovo over het geheel genomen groeide naar 15 procent, van 13.5 procent het jaar ervoor.
In maart heeft Lenovo, zoals eerder bericht, zijn mobiele apparatentak verkocht zodat het bedrijf zich beter kan concentreren op de pc-business. Toch wist Lenovo uit mobiele apparaten nog een winst te behalen van 20 miljoen dollar in het fiscale jaar. Dat werd bij de financiële resultaten meegerekend.
In de toekomst zal Lenovo zich vooral richten op verdere ontwikkeling van zakelijke relaties in China, groeikansen in opkomende markten benutten en doorgaan met de focus op de notebookmarkt en de consument.