Google heeft zijn online patiëntdossier Google Health via internet beschikbaar gesteld. Gebruikers kunnen er een elektronisch profiel bijhouden, met daarin allerlei medische informatie die ze kunnen delen met apotheken en behandelaren.
Internetreus Google biedt mensen sinds kort de mogelijkheid hun medische gegevens online te beheren en te delen met artsen. Het bedrijf volgt met Google Health andere Amerikaanse aanbieders van zulke elektronische patiëntdossiers (EPD), zoals WebMD, Microsoft en Revolution Health. Aan de lancering ging een testperiode van twee maanden onder 1600 personen vooraf.
In de online toepassing kunnen gebruikers een elektronisch profiel bijhouden, met daarin onder meer medische informatie van hun apotheek en testlaboratoria. Ze kunnen ook andere medische informatie toevoegen. Vervolgens hebben ze de mogelijkheid hun profiel te delen met artsen en andere behandelaren. Er zijn zelfs online toepassingen die, gekoppeld aan het dossier, het risico op hartfalen analyseren of een second opinion voor je regelen.
Nederlands EPD
In Nederland wordt al lange tijd gewerkt aan een landelijk EPD, dat wordt gekweld door vertragingen wegens technische en organisatorische moeilijkheden. Het product van Google is niet geheel vergelijkbaar met de in ons land voorgestelde oplossing, waarbij behandelaren alleen de voor hem relevante gegevens uit een gedeeld patiëntdossier te zien krijgt.
Behandelaren blijken tevreden over Google Health. Martin Harris, cio bij de Cleveland Clinic, vertelde aan de New York Times dat zijn patiënten hun medische dossier vaker inkeken dan toen alles nog niet online stond. Volgens Harris kunnen patiënten door de toepassing hun persoonlijke informatie discreet uitbreiden of inzien. Dat zou ook van belang zijn als de persoon bij een arts binnenloopt die niet met de patiënt bekend is.
Privacy
Er zijn nog geen klachten binnengekomen van mensen die hun medische gegevens niet bij een groot technologiebedrijf als Google willen stallen. Een woordvoerder van de zoekreus zegt dat het delen van de gegevens met artsen, klinieken en apotheken, geheel wordt bepaald door de gebruiker zelf. Bovendien heeft Google besloten geen advertenties te plaatsen rond de dossiers.
Op zich goed dat het initiatief bij de patient ligt. Echter vele patienten zoals bijv. een grote groep van boven de tachtig is daartoe niet in staat, maar het zijn wel grote consumenten van de gezondheidszorg.
De vraag doet zich voor of dat bij Google kan liggen, privacy is daar een heikel thema. Zijn we niet op weg naar een “Big Brother”?