Coca-Cola Enterprises wil dat alle 75.000 werknemers in 2009 van de nieuwste samenwerkingstechnologieën gebruik maken. De frisdrankfabrikant migreert naar een nieuwe omgeving voor 'groupware en unified communications'.
Coca-Cola Enterprises haalde in 2007 een omzet van 20,9 miljard dollar. Er werken wereldwijd 73.000 mensen. Naast de productie en logistiek van Coca-Cola distribueert het concern andere dranken, zoals Dr. Pepper en Rock Star Energy-drink. "We werken samen met vijf strategische ict-leveranciers", zegt it-directeur Esat Sezer. Hij somt op: Cisco (netwerken spraak, data en video), IBM (hardware en databases), SAP (zakelijke applicaties), Motorola (draadloze apparatuur voor mobiele werknemers) en Microsoft (levert samen met Cisco unified communications en samenwerkingsoplossingen).
Sezer startte in februari 2007 de transitie naar een moderne samenwerkingsomgeving voor alle werknemers van Coca-Cola. Het doel is dat zij in 2009 allen gebruikmaken van unified communications en videocommunicatietechnologie. Het concern verwacht dat het personeel hierdoor beter gaat samenwerken en het werk efficiënter zal uitvoeren.
Drie fasen
Volgens Sezer is mobiele communicatie van essentieel belang voor zijn bedrijf. "Netwerkconnectiviteit speelt hierin een belangrijke rol. We hebben 30.000 kenniswerkers en 40.000 werknemers die mobiel zijn, zoals vrachtwagenchauffeurs en verkopers. Je hebt daarvoor een heldere samenwerking- en communicatiestrategie nodig. Die wordt in drie fases uitgevoerd. In 2007 zijn alle topmanagers voorzien van de nieuwe samenwerkingsoplossingen. In 2008 zijn de 30.000 kenniswerkers aan de beurt en een jaar later moeten alle 73.000 werknemers zijn voorzien van de nieuwe oplossingen."
Coca-Cola gebruikt hiervoor producten van Cisco en Microsoft. Cisco levert oplossingen voor ip-telefonie, bedrijfsvideodiensten, helpdeskondersteuning, beveiliging, unified communications en datacenternetwerkdiensten. Sezer: "Zo kunnen magazijnmedewerkers sinds kort gebruik maken van de Cisco-oplossing Voice Pick. Dit is een real-time automatische spraaksysteem, waarbij zij via een voicemail horen welke goederen ze moeten ophalen en in welk pallets deze horen."
Saas
De frisdrankgigant neemt van Microsoft allerlei Saas (Software as a Service)-oplossingen af. Sezer: "We nemen afscheid van de producten Lotus Notes en SameTime. Met Microsoft SaaS voorzien we onze mobiele werknemers van collaborationsoftware waarbij het netwerk van Cisco wordt gebruikt. Denk aan Office Live, Office Communicator, Outlook, SharePoint en Live Meeting voor audioconferencing." De it-directeur sluit niet uit tevens Microsoft CRM Live aan te schaffen.
Sezer
It-directeur Esat Sezer trad in 2007 in dienst bij Coca-Cola Enterprises. Daarvoor werkte hij in een aantal bij een aantal andere bedrijven. Zo was hij 'chief information officer' bij witgoedproducent Whirlpool. In Nederland heeft de frisdrankfabrikant een vestiging in Rotterdam.
Diet Cola
Cisco verkocht zijn vier miljoenste ISR-router aan Coca Cola Enterprises. Topman John Chambers – een fervent drinker van Diet Coke – kreeg deze router in de rood-witte logokleur van Coca-Cola overhandigd. Ook mag hij zich tooien met de eretitel: ‘Nummer 1 fan van Diet Coca Cola'.