Nederlanders zijn huiverig voor betalen met een mobiele telefoon. Ze geloven niet dat telefoons en pda's veilig zijn. Jongeren hebben het meeste vertrouwen in mobiel betalen.
Een groot deel van de Nederlanders peinst er niet over mobiele telefoons te gebruiken voor betalingen. Tien procent zegt de mobiele telefoon hier al voor te gebruiken. Dat zijn vooral jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Dit blijkt uit het Unisys Security Index Onderzoek van april.
Volwassen in Nederland geloven niet dat mobiele telefoons en pda's veilig genoeg zijn voor financiële transacties. Slechts vier procent zegt de mobiele telefoons zeer veilig zijn. Van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar vindt 61 procent de mobiele telefoon veilig genoeg.
Meer vertrouwen in banken
Nederlanders hebben meer vertrouwen in banken dan in telecomproviders als het gaat om wie de beveiliging voor het systeem zou moeten regelen. Meer dan de helft zegt dat banken de beste veiligheid bieden voor mobiele transacties. Slechts drie procent denkt dat telecomproviders de beste veiligheid bieden.
Het meest bezorgd zijn Nederlanders over misbruik van persoonlijke informatie. Bijna veertig procent is hier bezorgd over. Ook over misbruik van creditcard- of pinpasinformatie zijn Nederlanders bezorgd. De bezorgdheid is het afgelopen jaar toegenomen.
Nederlandse experimenten
Een aantal Nederlandse bedrijven expirimenteert al met betalen via de mobiele telefoon. Rabobank doet in 2008 een aantal grootschalige proeven met near field communication (nfc) voor de afhandeling van betalingen. De bank hervat daarmee eerdere proeven in de supermarkt. Ook TNO werkt aan een systeem waarmee consumenten onderling via de telefoon geld over kunnen boeken.
Nederlanders hebben er ook geen zin in denk ik. Kijk maar naar de chipper en chipknip, die hebben het ondank vele miljoenen investeringen ook niet gered. Men wil gewoon betalen met 1 pas, de giropas.
Het is een opvallend artikel over een vreemd onderzoek. Er wordt gesproken over Unisys Security Index onderzoek, terwijl mobiel betalen zo veel meer is dan alleen security. Het is vooral gemak, maar dat lijkt niet meegenomen te zijn in het onderzoek. Daarnaast blijkt uit de praktijk proeven dat mensen die het echt gebruiken heel anders reageren dan mensen het niet gebruiken. Vroeger zat men ook niet te wachten op mobiele telefoon of SMS. Nu kan men niet meer zonder.
Praktijk proeven, pilots en echt projecten tonen in heel Europa, Amerika en Azie aan dat mensen door alle leeftijden heen NFC toepassingen zoals mobiel betalen juist wel waarderen, omdat het snel, makkelijk en veilig blijkt te zijn. Daarnaast zal zit het succes vooral in de combinatie van toepassingen, zoals een ticket op je mobiele telefoon, waar je meteen mee mobiel betaald. Kortom, de conclusie en het artikel sluiten totaal niet aan bij de ervaringen van gebruikers.
Een pinpas is toch gemakkelijk genoeg? Pas doorhalen en een 4-cijferige code intoetsen. Binnen tien seconden klaar!
En denkt iemand aan de winkelier; zit die te wachten op weer een nieuw systeem met alle kosten en administratie van dien?
PIN rules!
Maar een Pinpas kan je skimmen en mobiel niet!!!
>Pas doorhalen en een 4-cijferige code intoetsen.
Ik denk dat je NFC moet zien als een pinpas, alleen
dan met een display eraan vast. Zeg maar een chipknip
waar je ook meteen het saldo van kunt lezen.
Een pinpas waar ook meteen bijv. de AH ‘bonuskaart’
in gecombineerd wordt.
Met vriendelijke groet,
Marc van Dam