De ict-afdeling en de business zitten steeds vaker op één lijn. Toch denkt de ict-afdeling de business beter te begrijpen dan dat daadwerkelijk het geval is.
Ict'ers begrijpen steeds beter de wensen van de business. Toch denken ict'ers nog altijd dichter bij de business te staan, dan dat de business vindt dat het geval is. Dat blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit, gesponsord door BMC Software.
Twee jaar geleden vond ongeveer twintig procent van de ondervraagden dat it en business goed op één lijn zaten. Van de ondervraagde ict'ers is 55 procent het daarmee eens. Onder niet-ict'ers ligt dat percentage op 40 procent. Vooral in de financiële sector zitten ict en business nu veel meer op één lijn.
Niet op één lijn
Ict en business verschillen van mening als het gaat om de reden waarom ze niet op één lijn zitten. Zo vindt een groot deel van de ict-respondenten dat de business niet altijd duidelijk voor ogen heeft hoe ict bedrijfsstragiën moeten ondersteunen. 60 procent van de ict-ondervraagden vindt dit een belangrijke reden. Bij de ondervraagden die niet werkzaam zijn in de ict geeft 46 procent dit op als een belangrijke reden.
Een groot deel van de ondervraagden denkt dat chief information officers (cio's) steeds vaker betrokken worden bij bedrijfsstrategieën. Toch denkt nog ongeveer een kwart van de ondervraagden dat de invloed van de cio de komende jaren niet groter zal worden. Zeventig procent denkt de cio nog dit jaar meer invloed zal krijgen.
Weinig te zeggen
De helft van de respondenten zegt dat de cio verantwoording aflegt aan de ceo van het bedrijf. Dat is een lager percentage dan in 2006, toen legde nog ongeveer 60 procent van de cio's verantwoording af aan de ceo.
Cio's hebben nog altijd weinig te zeggen over ict-investeringen in het bedrijf. Slechts dertig procent van de ondervraagden zegt dat de cio het definitieve besluit maakt over een ict-investering. Twee jaar geleden was dit nog 19 procent. Toch worden cio's aansprakelijk gehouden voor als ict-projecten mislukken. Van de respondenten houdt 46 procent de cio aansprakelijk voor het succes van een it-project.
Ben het absoluut eens dat de ICT zich steeds beter verdiept in de business. Zie echter nog wel de uitdaging dat gedurende het project de business verder evolueert en dat business denkt na de eerste inventarisatie dat de ICT exact weet wat ze willen. Wij monitoren veranderingen binnen organisaties en zien dan ook dat verwachtingen en prestatie/kwaliteit op enig moment stilletjes uit elkaar gaan lopen. Waardoor projecten operationeel en financieel gevaar gaan lopen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het begrip van WAT de business nodig heeft, maar ook en vooral om het begrip HOE business dit nodig heeft:
* HOE bied je de informatie en functionaliteiten aan?
* HOE werkt de gebruiker ermee? (WELKE taken moeten er worden uitgevoerd)
* HOE moet de gebruikersinterface zich gedragen en eruit zien om business daadwerkelijk te ondersteunen in hun behoeften en strategie?
* HOE past dit in de de gebruiker zijn mentale model en huidige manier van werken?
* HOE overtuig je business dat bepaalde taken/zaken misschien op een andere manier kunnen worden aangepakt?
* …
Het gaat dus niet alleen om het begrijpen VAN de business maar ook om het begrepen worden DOOR de business en dat lukt alleen maar door processen, strategie, terminologie … af te stemmen, …
Kortom: door ict te zien en te ontwikkelen IN FUNCTIE VAN en VOOR en IN SAMENWERKING MET de business, en dit in alle stadia van de development lifecycle, van brainstorm tot concept tot finaal product…
En dat is voor alle betrokkenen in een (zoals hierboven reeds aangehaald) permanent wijzigende context van businessbehoeften en technologische vooruitgang een ware uitdaging …
Doordat er wellicht te weinig IT-kennis is aan de business-zijde is de business-zijde niet goed in staat om de kwaliteit van de IT-dienstverlening te beoordelen. Tevens is het voor een CFO zeer moeilijk te beoordelen of IT-investeringsvoorstellen kloppen, dan wel nodig zijn. Hierdoor kunnen er onnodig kosten gemaakt worden. Business kan alleen akkoord gaan met IT-projecten indien ze voldoende geinformeerd zijn en dus deze IT-projecten voldoende begrijpen. Kwaliteit versus kosten. Als dit begrip er niet is, dan zal er waarschijnlijk een kloof blijven bestaan.
En nog steeds zijn er traditionele bedrijven die ICT als een kostenpost zien en niet als een investering om de BUSINESS te ondersteunen in hun werkzaamheden
Beetje jammer, anno 2008…