Veel Amerikaanse ict-projecten worden voortijdig afgeblazen. Dat komt vooral omdat de wensen van de business wijzigen. Ook worden de verwachtingen van het project niet waargemaakt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. De redactie van Computable wil graag van jou weten hoe die situatie in Nederland is.
Een groot deel van de Amerikaanse ict-projecten wordt afgeblazen voordat het volledig is geïmplementeerd. Uit onderzoek van ISACA onder 386 Amerikaanse ict'ers blijkt dat 43,3 procent van de respondenten wel eens te maken heeft gehad met een ict-project dat werd stopgezet ondanks dat het nog niet volledig was ingevoerd.
De belangrijkste reden die door de respondenten genoemd wordt voor het stopzetten van het ict-project is dat de wensen van de business veranderd waren. Die reden wordt door 29,9 procent genoemd. Een andere belangrijke reden, door 23,4 procent genoemd, is dat het project niet opleverde wat beloofd was.
De redactie van Computable wil weten hoe het in Nederland is gesteld met het vroegtijdig stopzetten van ict-projecten. Reageer op de poll.
Het getuigt van goed project management dat de voortgang van een project wordt (her)overwogen als een van de zaken uit de business case wijzigt. Dit voorkomt onnodige kosten (het in gebruik nemen van een nutteloos systeem, of het nodeloos verder ontwikkelen ervan) en belast het bedrijf niet met waardeloze of zelfs schadelijke applicaties.
Deden we dat in Nederland maar eens meer:
= Noord-/Zuidlijn
= Betuwelijn
= Carpoolstrook
= en nog veel meer overheidsprojecten
= Joost mag weten hoeveel projecten bij bedrijven nodeloos worden doorgedrukt.
Ik ben het deels met Cor eens maar bij een ideaal project is van te voren duidelijk hoe lang het duurt, welke kosten het met zich meebrengt en aan welke eisen het gaat voldoen.
Ik zeg met name ideaal omdat de genoemde punten vaak te abstract beantwoord worden waardoor een project, naar mijn mening, uiteindelijk toch afgeblazen wordt. Een andere oorzaak kan zijn dat het bedrijf te impulsief handelt.
Conclusie die ik eruit zou willen trekken is dat er, nog steeds, beter geplant en afgebakend moet worden binnen projecten door de ICT’er, en het bestuur zich meer moet verdiepen in wat het precies wil bereiken.
Beter plannen en afbakenen ?
Minder plannen en afbakenen zou ik zeggen, en werken aan de capaciteit van je project, om met veranderende wensen uit de business om te gaan. Ondersteuning door ICT moet op elk niveau de op dat niveau vereiste verandercapaciteit hebben.
Dat betekent dat op niveau van bedrijfsvisie en lange termijn strategie minder verandercapaciteit benodigd is dan op operationeel niveau.
De benodigde infrastructuur en geboden ondersteuningsvormen moeten deze denkwijze reflecteren.