Telecombedrijf Britisch Telecom (BT) sponsort de zeilteams van Ellen MacArthur. Deze sponsoring combineert het bedrijf met voorlichting over klimaatverandering. Tijdens zeilwedstrijden spreekt MacArthur hierover.
Nathalie Quere, Sr. Marketing Communications Manager
Wat sponsoren jullie precies?
BT sponsort het zeilteam van Ellen MacArthur. Zij stopte twee jaar geleden met zeilen en geeft nu leiding aan een eigen zeilteam. BT sponsort twee catamarans. Eén met de Franse zeiler Seb Josse als kapitein en een andere boot met de Australische schipper Nick Moloney. Dat is één deel van het sponsorcontract.
Deze sponsoring maakt deel uit van ons corporate social responsability programma. MacArthur heeft onder andere een stichting voor kinderen met kanker. Daarnaast wil ze mensen bewust maken van de klimaatverandering.
We proberen door deze sponsoring deze twee dingen te combineren. Waar het team komt om te zeilen, laten we MacArthur ook spreken om mensen bewust te maken.
Waarom hebben jullie gekozen voor dit team?
We hebben al heel lang contact met MacArthur, omdat we haar diensten leverden. Bovendien vinden we het een goed plan om zeilen als een communicatieplatform te gebruiken. Daarom passen BT en het team erg goed bij elkaar.
Wat betalen jullie voor dit sponsorcontract?
Die informatie is vertrouwelijk. Daar mag ik helaas niets over zeggen.
Hoe is te zien dat het team door BT gesponsord wordt?
De boot ziet er erg mooi uit. De BT-kleuren uit de gekleurde cirkel van ons logo worden gebruikt. De boot springt er uit in vergelijking met andere boten. Ook het gastenverblijf is in de BT-kleuren.
Wat is de overeenkomst tussen jullie imago en dat van het team?
We zijn een internationaal bedrijf. Een team dat we sponsoren moet daarom ook een internationaal team zijn. Dat is Team Ellen zeker, want de drie belangrijkste personen van het team hebben alle drie een andere nationaliteit, namelijk Frans, Engels en Australisch.
Bovendien gebruikt het team veel van onze technologie. Dat kunnen we laten zien aan klanten, maar het is ook voor het team heel bruikbaar. Zo staat het team, tot twaalf kilometer van de kust, via een wifi/3Gverbinding altijd in contact met de wal. Tijdens de training wordt er allerlei informatie verzonden, die bewaard wordt en later te bekijken is. Dat is een hele nieuwe manier van trainen.
Hoe laten jullie naar buiten toe zien dat jullie dit team sponsoren?
Tijdens zeilwedstrijden zetten wij een gastenonderkomen neer waar we belangrijke klanten en media ontvangen. Het is erg spectaculair om het team in actie te zien.
MacArthur spreekt ook op deze evenement. Ze is een goede spreker. Het is leuk om haar op die manier over haar passie te horen spreken.
Het team gebruikt in de boot veel van onze technologie. Dit laten we in de unit zien.
Verder laten we veel in onze externe communicatie zien dat we het team sponsoren. We hebben bijvoorbeeld een website over deze sponsoring ingericht.