Een trotse moeder, werkzaam bij de Universiteit Twente, wilde haar baby de wedstrijd ‘Baby van het jaar' van Sky Radio laten winnen. Door een mailtje te sturen naar alle 7000 studenten van de universiteit overbelastte ze het netwerk.
Een medewerker van de Universiteit Twente heeft vrijdag bijna het netwerk van de Universiteit Twente platgelegd. De secretaresse had haar kindje opgegeven voor de wedstrijd ‘Baby van het Jaar' van Sky Radio. Zij stuurde vrijdagochtend een mail naar alle zevenduizend studenten van de universiteit met de vraag of ze op haar baby wilde stemmen. Dat meldt de Twentse krant Tubantia.
De studenten reageren niet zoals gewenst op de mail van de moeder. Over en weer werden flauwe opmerkingen gestuurd. De studenten gebruikten hiervoor de ‘reply-to-all'-knop. Dit zorgde voor een zware belasting van het netwerk van de universiteit.
Normaal moet de Centrale Studenten Administratie toestemming geven om grote groepen studenten te mailen. De secretaresse had deze toestemming echter niet. De gebruikers van de mailaccounts van de Universiteit Twente zijn daarom opnieuw op de hoogte gebracht van de procedures.
Jammer dat in dit artikel de nadruk wordt gelegd op de ‘flauwe’ studenten die op ‘reply-to-all’ drukten. Deze secretaresse had de UT een hoop narigheid bespaard als ze gewoon iedereen in de BCC had gezet!
En de volgende keer is het een studente die zo graag net die vakantie wil winnen naar het land waar haar internet-vriendje woont.
En daarna is er een docent die geld wil inzamelen voor dat zieke meisje wiens operatie alleen in Amerika door een prive-arts kan worden uitgevoerd.
Men heeft deze regels met hele goede reden opgesteld.
Hoe leuk je baby ook is, dit is je werk en niet je prive leven. Misbruik middelen op je werk niet voor prive doeleinden.
Misschien moeten ze toch maar is kijken of de capaciteit van de servers wel toereikend is…. Dit was immers een noodgeval :p
“Jammer dat in dit artikel de nadruk wordt gelegd op de ‘flauwe’ studenten die op ‘reply-to-all’ drukten. Deze secretaresse had de UT een hoop narigheid bespaard als ze gewoon iedereen in de BCC had gezet! ”
Persoonlijk vind ik dit soort abuse vanuit je functie een reden voor ontslag, het is gewoon spam ook als BCC gebruikt wordt. Ik heb echter 30 minuten lachend op de grond gelegen nav de replies dus misschien over 2 weken voorzichtig informeren of ze haar baan nog heeft en of er nog een beetje gewonnen is met die wedstrijd.
Toch gek dat het netwerk van de UT bijna plat is te krijgen, terwijl de UT te boek staat als een van de netwerken met de hoogste capaciteit.
@Japie: door de lijst emailadressen was ieder mailtje al 1MB, dan gaat het hard..
Reden voor ontslag? Nou nou, in mijn netwerkbeheerders-tijdperk was dit zo’n beetje dagelijkse kost… De gebruiker stuurt gewoon een mailtje naar iedereen. Procedures, maar ook techniek zelf moet gewoon zo zijn ingericht dat dit niet mogelijk is.
Het wordt hoog tijd dat IT’-ers vanuit de gebruiker gaan nadenken.
@Wimmo: Zelfs als je dit door beperking in je email programma (bv max 256 mensen op de lijst) afdwingt zijn er altijd nog jokers die vragen hoe ze die andere 10000 dan moeten mailen met hun heel belangrijke mails zoals bv een nieuwjaars wens
@Japie: natuurlijk heeft dit niks te maken met de netwerkcapaciteit. Ik geloof ik niet dat dit het probleem was, maar dat er SERVERS overbelast waren.
@Japie / bla: het netwerk had er geen enkele moeite mee, maar het Exchange-cluster en frontend vonden de hoeveelheid data minder leuk. Niet zo gek als er opeens honderden GB aan mail extra verwerkt wordt … (> 7000 ontvangers, ongeveer 40 personen die reply-all deden inclusief de To: gegevens van de mail, 2 a 3 MB per email).