Ongeveer 80 procent van de omzet van de advertentiediensten van Microsoft komt uit display advertising. Toch wil de organisatie in Nederland ook meer inzetten op conceptuele reclame als bijvoorbeeld Advertiser Funded Programming.
"De adverteerders zijn hier nog wat huiverig voor. Vanuit de lopende campagnes kijkt Microsoft wat er op dit gebied wel en niet werkt en hoe interactiviteit op gang komt. Onderzoeken aan de hand campagnes moeten adverteerders kunnen bewijzen wat wel effect heeft", aldus Smit.
Het merk waarin Microsoft zijn advertentiediensten heeft gebundeld, Microsoft Digital Advertising Solutions, verandert dinsdag zijn naam in Microsoft Advertising. De dienst wordt in juni uitgebreid met eerder overgenomen bedrijven als Screentonic, aQuantive en Massive.
Met de naamsverandering willen we alle op de consumentenmarkt gerichte diensten bij elkaar brengen. Het consumentgericht denken staat dan ook voorop. Bij nieuwe innovaties, een nieuw tijdperk, hoort een nieuwe naam", zegt Jacqueline Smit Country Manager Online Services Group bij Microsoft. Als het even kan moet de term adverteren worden geherdefinieerd. "Het gaat om meer dan naamsbekendheid alleen. Er zijn nu ook non-spot-evenementen. Concepting, media, advertising: alles neem je mee."
"Twee jaar geleden was er nog een groei in de advertentiemarkt. Nu is er sprake van een stagnatie bij een groei van 8 tot 10 procent. Iedereen is zich opnieuw aan het uitvinden. De interactie met de consument is hierin erg belangrijk geworden", verklaart Smit. Volgens de Country Manager is de huidige stagnatie in de advertentiemarkt dan ook nodig om de volgende stap te kunnen zetten.
Adverteerders kunnen wereldwijd miljoenen unieke bezoekers per maand bereiken op het MSN netwerk en daarnaast ‘miljoenen meer’ via Windows Live, Xbox, Office online en Live Search. "Voor adverteerders is het ingewikkeld om met goede advertentieconcepten te komen om de dialoog aan te gaan met de consument", meent Smit.
Op basis van profielen in het netwerk wil Microsoft met opt-in komen tot een effectieve vorm van communicatie. Daarvoor zet de organisatie aQauntive in. Screentonic wordt gebruikt voor mobiel adverteren en Massive voor de gamingindustrie.