Het nijpend tekort aan goede SAP-experts heeft detacheerder Foxmar ertoe gebracht te stunten met salarissen. Elke nieuwe medewerker gaat netto twee keer zo veel verdienen als bij zijn vorige werkgever.
SAP-specialisten die bij ict-bedrijf Foxmar aan de slag gaan, kunnen rekenen op een permanente verdubbeling van hun nettosalaris. Volgens de detacheerder is dit een realistische oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt. "Wie hard werkt, moet er ook naar verdienen", legt resourcemanager Fred Hooijman uit.
Volgens Hooijman is meer dan drie kwart van alle SAP-consultants toe aan een nieuwe uitdaging. De meesten willen een eigen bedrijf beginnen. Zijn bedrijf biedt, zoals andere detacheringsbureaus, een combinatie van de zekerheid van een vast dienstverband en de zelfstandigheid die velen ambiëren. "Daar past een treffende aanpak en beloningstructuur bij", aldus de resourcemanager. Hij vertelt dat het vaak voorkomt dat ‘een groot gedeelte van de persoonlijke omzet van de consultant naar de detacheerder gaat.' Door deze scheefgroei zouden specialisten niet krijgen wat ze verdienen.
Schaarste
Hooijman becijfert dat er in Nederland behoefte is aan meer dan de tienduizend SAP-consultants die nu werkzaam zijn in de markt. Als gevolg van deze schaarste signaleert hij een stijging van het aantal vakantiedagen, meer mogelijkheden om thuis te werken en andere randvoorwaarden. De nettosalarisverdubbeling bij zijn bedrijf gebeurt volgens Hooijman zonder dat de tarieven voor de opdrachtgever worden verhoogd.
Momenteel zijn er 110 mensen gedetacheerd door Foxmar. Met de actie hoopt het bedrijf nog eens 140 consultants er bij te krijgen.
Graag verneem ik van u wat het werk is van een SAP-consultant.
Onze dochter (werkzaam in Frankrijk) werkt met SAP en schijnt er erg handig in te zijn.
Gaat het om het gebruik van SAP of gaat het om de technische kennis van SAP.
Onze dochter is super-user geworden binnen de onderneming bij wie zij in dienst is en heeft dus heel veel inzicht in het programma. Zij heeft echter geen ICT-opleiding gevolgd.
Madame,
een SAP key-user snapt wat het systeem allemaal doet voor de gebruikersgroep waar zij actief is; bijvoorbeeld inkoop, dan kan ze inkooporders maken, veranderen , zoeken per leverancier of per product.
Eeen SAP cnsultant kan dit ook, maar die kan ook systeem instellingen veranderen, bijvoorbeeld een 2e ordertype maken voor spoedbestellingen waar minder gegevens zijn vereist. Of het aanpassen van een besteloverzicht. Dit vereist logica gevoel, meer dan een automatiseringsopleiding.
Maar ook uitbreidingen van het systeem specificeren behort tot de taken van een SAP consultant en dan moet je wel “veldnamen”kunnen opzoeken en iets begrijpen van een database.
Mijn ervaring is dat keyusers met aanvullende scholing en logica-gevoel, een goede kans maken als SAP consultant.
Goedendag,
zijn er ook bedrijven die mensen die al werkzaam zijn in de IT verder op willen leiden als SAP consultant. Ik ben nu werkzaam als software tester, maar ben op zoek naar een andere uitdaging. Of ben je alleen interresant als je net afgestudeerd bent? Ik ben benieuwd.
Vreemd. Meer vakantiedagen betekent dus nog meer schaarste aan SAP uren, daardoor weer meer vakantiedagent enz.?
Ondanks die tekorten in SAP zijn er nauwelijk bedrijven die aan omscholing doen. Alle bedrijven vissen in dezelfde vijver met bestaande SAP consultants. Ik heb na 10 jaar Microsoft consultancy maanden lopen zoeken naar een omscholingsmogelijkheid richting SAP en dat is uiteindelijk gelukt via Brunel. Je zou verwachten dat dat makkelijk moet kunnen gezien de huidige tekorten. Alle bedrijven willen profiteren van de hype, maar er zijn maar weinig die de noodzakelijk investeringen willen doen.
Learco, schaarste betekent dat de aanbod zijde, in dit geval de aanbieders van arbeid de eisen kunnen stellen. Dan is meer vakantiedagen vragen uiterst logisch: nog meer schaarste, met z’n allen nog hogere eisen stellen …
Overigens heb ik die “verdubbelingsgrap” van een detacheerder wel eens eerder gezien. In 1997 was er een handigerd die dit deed bij de Ericsson AXE telefooncentrale systeembeheerders. Die werkten vanwege het monopolie tot dan toe vrijwel exclusief bij KPN of Ericsson zelf. Hij verhuurde hen door aan Vodafone Libertel, Esprit, Tele2 etc. en uiteindelijk ook weer aan KPN zelf. Die kruik ging te water tot hij in 2001 barstte, en toen waren er opeens zware pensioenbreuken enz.
Is de oplossing niet gewoon het outsourcen van het SAP basis beheer ? ZO kunnen de resources beter intern ingezet worden.
Ik sluit mij aan bij Tijno. Dit probleem moet anders opgelost worden. Het wordt bijvoorbeeld ook tijd dat men zich in SAP-land eens gaat realiseren dat er een heel leger aan SAPPO’s in India en omstreken klaar staat om juist tegen de helft van de prijs (en soms nog minder!) het werk op te pakken.
Ik zit zelf in de maatwerk software wereld (Java) en daar is het al schering en inslag en werkt prima!
Met verbazing lees ik over deze actie. Je gaat je meteen een aantal zaken afvragen…
Krijgen de huidige 110 mensen die nu werkzaam zijn ook een verdubbeling van hun huidige salaris? (Dat moet haast wel, anders lopen deze mensen volgens mij keihard weg)
Komen de nieuwe medewerkers bij Foxmar in dienst of in een of andere “lege” BV. Indien het dan wat minder gaat of, wat ik mij eerder kan voorstellen, het financieel niet meer rond te rekenen is, gaan deze mensen er als eerste uit.
Hoe kun je een dergelijke acties financieren?
Hierbij moet je volgens mij aankloppen bij de bank om je dagelijkse business te financieren, want een verdubbeling van het salaris is ook een verdubbeling van de sociale lasten, afdracht pensioen, etc.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat als het zo meteen wat minder gaat en je “gewend” bent aan dergelijke salarissen en hier je leven op hebt ingesteld. (hypotheek / uitgavepatroon / etc)
Al met al begrijp ik er werkelijk niets van.
Hoe ongeloofwaardige en hoe onprofessioneel kun je als bedrijf overkomen met een dergelijke kortetermijnoplossing.
Of iemand moet mij vertellen dat het wel een lange termijnplanning is …
Bart-Tijno
Last van het manager-syndroom? voor 100 van die job-hoppende Indiers heb je hier 25 echte SAP BC-ers nodig om ze in gareel te houden, ik heb indiers systemen zien verknallen bij grote bedrijven die zweren dat het zo goedkoper kon, en dan heb je die echte BC-er weer nodig om de boel weer te repareren.
Duidelijk is dat techniek nog steeds niet gewaardeerd wordt.
Outsourcing leidt alleen tot kennisverlies.