Het HBO-i richt een Raad van Advies op waarin bedrijven advies geven over de beroepcompetenties van ict'ers over vijf tot tien jaar. Onder andere Ordina en Getronics PinkRoccade nemen plaats in dit overleg.
Het HBO-i, het Nederlandse samenwerkingsverband van ict-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, heeft een Raad van Advies opgericht. De Raad bestaat uit zeven afgevaardigen van grote Nederlandse bedrijven, een afgevaardigde van branchevereniging ICT~Office en het dagelijks bestuur van het HBO-i. De Raad van Advies gaat het HBO-i advies geven over aan welke ict'ers het bedrijfsleven over vijf tot tien jaar behoefte heeft.
"Outsourcing naar India zorgt ervoor dat er andere vaardigheden voor ict'ers nodig zijn. Vooral het coderen en testen vindt plaats in India. De Raad van Advies denkt na over aan welke ict'ers in Nederland behoefte is door outsourcing", zegt Jan Dirk Schagen van het HBO-i. De eerste bijeenkomst was eind april. In de Raad van Advies zitten onder andere de werkgevers Ordina Getronics PinkRoccade, Philips en SAP. Schagen hoopt nog twee bedrijven te vinden die ook zitting gaan nemen in de Raad. "We zoeken nog bedrijven uit de non-profit sector.
Verschillende adviesorganisaties
Het HBO-i heeft verschillende adviesorganisaties. Zo is er de ict-counsil waar HRM-managers van ict-bedrijven bekijken of de profielen van de studenten die van school afkomen nog wel actueel zijn. Het verschil tussen de counsil en de Raad van Advies is dat de Raad van Advies een stap hoger zit, zegt Schagen. "Het gaat over de richting waar de ict naar toe gaat." Daarnaast is er ook nog het directeurenoverleg, waarin de directeuren van de verschillende ict-academies plaatsnemen.
Goed initiatief, de outsourcingsmarkt zal steeds sterker gaan groeien. Het aanbod van pas afgestudeerde HBO’ers en academici met ervaring op het gebied van software engineering is met de jaren kariger aan het worden. Outsourcing is het enige alternatief. Sterke adviesvaardigheden en bedrijfseconomische kennis op het gebied van outsourcing worden steeds belangrijker.
CW
CW: Dus omdat er steeds minder software engineers komen moeten we de opleidingen adviseren om ook minder software engineers af te leveren? Dat is een vreemde cirkelredenering.
Gegeven de omvang van software onderhoud is het niet haalbaar om te denken dat alles via offshoring op te lossen is.
Jeroen, waarom een cirkelredenering?
Het is een feit dat de beschreven council in het artikel, afgevaardigen van het bedrijfsleven dus, gaat meedenken met HBO opleidingen om het curriculum beter af te stemmen op de vraag van het bedrijfsleven. De trend van de afgelopen jaren is dat outsourcing een steeds significantere rol inneemt. Omdat het land niet kan voldoen aan de grote vraag naar software engineers, of omdat deze simpelweg ’te duur’ zijn in verhouding tot lage-loon landen als India, is offshoring de enige uitweg.
Het gaat niet om het advies dat er minder software engineers afgeleverd moeten worden, het gaat om het advies dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd moeten worden. Ik zie het als volgt: Als we in Nederland een prominentere rol willen gaan spelen in de IT zullen we ons moeten profileren, het tekort aan engineers werkt die ontwikkeling tegen. Ik zie het dan ook als positieve, professionele ontwikkeling dat de profielen van pas afgestudeerde studenten tegen het licht worden gehouden om zo het onderwijs te verbeteren.
CW, ik heb je nu een aantal keren horen jubelen over outsourcing. Dat is echter een van de grootste probleem waar de IT-industrie zich in de laatste jaren ingewurmd heeft, en die problemen beginnen nu pas echt zichtbaar te worden. Beter niet over jubelen….
Waarom zoveel nadruk op de deelname van bedrijven binnen het commerciele netwerk ICT~Office? Opledingen kan je echt beter insturen vanuit de vraagkant, niet vanuit het aanbod van ICT-leveranciers. Worden het weer allemaal op techniek gebaseerde adviezen waar we in Nederland echt niet op zitten te wachten.
Mr. ‘Kritisch’,
Leuk dat dit onderwerp zoveel frustraties losmaakt bij lezers.
Ook in mijn vorige posts heb ik de moeilijkheden en problemen aangekaart aangaande outsourcing. Ik zie niet in waarom hier niet over gediscusseerd kan worden?
Het probleem met oursourcing kan niet worden opgelost door oogkleppen op te zetten. Je geeft zelf al aan dat het een heel actueel probleem is. Outsourcing is een heel mooi principe, maar in de praktijk is de uitvoering nog slecht, waarschijnlijk omdat de gemiddelde IT?r hier gewoon niet mee bekend is.
Managers hebben omgekeerd weer geen know-how van de problemen bij software development. Waarom heb je er dan zo’n probleem mee dat ik hier inderdaad sta te juichen dat deze adviesraad word ingericht om HBO instellingen te adviseren op dit gebied?
In plaats daarvan, kom zelf eens met wat inhoudelijke stof die ter discussie gesteld kan worden i.p.v. dat kinderlijke haantjesgedrag.
CW
Tja CW, je zegt zelf dat de gemiddelde IT-er gewoon niet weet wat outsourcing is. Het probleem ligt ook niet in de IT, maar in het communiceren van de vraag die met IT ingevuld kan worden. Realiteit is dat veel van de huidige contracten niet goed zijn, en grote problemen opleveren. Dat los je niet op door IT en IT-leveranciers het HBO te laten adviseren. Met een hamer kan je immers ook schroeven een muur in slaan.
Outsourcing kan dan geweldig zijn, maar het blijft vooreerst een kwestie van elkaar goed verstaan. Zover zijn we nog lang niet, zeker niet over culturen heen. Dus moeten we het hoogstens zeer beperkt en met veel verstand doen.
Daarnaast vind ik het vreemd dat we over outsourcing discussieren als het om een bericht over een nieuwe IT-adviesgroep voor het HBO gaat. Geef je nu een advies aan die nieuwbakken IT-adviesgroep? Of heb jij die hamer?