Drieëndertig procent van de ict'ers vindt dat “ict-dienstverleners niet dienstverlenend genoeg zijn”. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers.
Maar liefst drieëndertig procent van de ict'ers is het eens (28 procent) of zelfs "helemaal eens" (5 procent) met de stelling "ict-dienstverleners zijn niet dienstverlenend genoeg." . Er is ook een grote groep respondenten die neutraal staat tegenover deze stelling (35 procent). Maar helaas voor de ictdienstverleners in ons land: het percentage respondenten dat vindt dat het oneens is met de stelling dat "ict-dienstverleners niet dienstverlenend genoeg zijn" is in de minderheid (31 procent). Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide.
Heeft iemand de moeite genomen om te definieren wat er met ‘dienstverlenend’ wordt bedoeld? Wordt er echt geen dienst verleend? Weet de klant aan wie al dan niet een dienst verleend wordt zelf wel wat hij/zij verwacht? Hebben beide partijen hetzelfde beeld van de verwachtingen? Kortom, teveel vragen die zijn blijven openstaan. Hebben we hier te maken met een onvolledig verslag van het onderzoek of schiet het onderzoek schromelijk te kort?
Logisch toch! Al die anderen schieten schromelijk te kort daarom moet die klant met mij werken!
Als de klant niet weet wat de mogelijkheden van een echt computersysteem zijn, (centrale server met met locale terminals) weet hij ook niet wat hij verwachten kan.
Een auto kopen zonder landkaart en wegwijzers brengt je ook nergens. (voor tomtom-kaart, of als die het niet doet)
Je weet pas van de mogelijkheid van de computer als je talen als COBOL, PL1, PASCAL, RPG-ILE of PL/SQL kent.
Of voor snelle kleine toepassingen zoals in de industrie, Assembler. Als je dat echter in INDIA laat doen, ben je hier alleen pure gebruiker, volledig afhankelijk van wat voor Troep ze daar op de markt brengen. Aangezien ze daar niet met Lego spelen, dat is te duur, kan er daarom allen bagger vandaan komen.
Ik heb Cobol gestudeerd.
RGP-ILE 30 jaar in geprogrameerd.
PASCAL kan ik lezen en begrijpen
PL-SQl heb ik de laatste 6 jaar in geprogrammerd.
Dus ik ben een expert. Verdien ook nog steeds 80 Euro per uur, en ben 63 jaar. Nadeel is dat ik het nog leuk vind ook.
Dus voorlopig nog niet wil stoppen, en dat hoeft ook niet van mijn opdrachtgever in Duitsland. Daar waardeert men nog kwaliteit. Ik mag zelf bepalen wanneer ik stop. Met een laptop met verbinding via UMTS ben ik vrij om te gaan waar ik wil, overal kan ik mijn werk doen.
Bij mij zijn nooit 750.000 aangiftes beschadigd of verdwenen. Al 30 jaar lang niet. Ik heb wel fouten gemaakt, want ik werk. Maar ambtenaren maken nooit fouten. De rest is computelogica.
Beste Cor, Gefeliciteerd dat je met je 63st nog zo’n goed werk doet. Echter het heeft met je werk en je leeftijd te maken dat jij denkt dat ICT-dienstverlening iets met programmeertalen te maken heeft. ICT is veel ruimer en de dienstverlening hiervan ook.
@Cor,
Cobol gestudeerd? Ik wist niet dat er een universitaire opleiding Cobol bestond?
Natuurlijk kent de klant de ins en outs van een programmeertaal niet. Dat hoeft hij ook niet. Als ik naar een medisch specialist ga, hoef ik zelf ook niet te weten hoe hij de hartoperatie uitvoert. Hij moet echt wel goed aan mij overbrengen waarom hij doet wat hij doet en wat de consequenties zijn.
Ik ben het helemaal met Paul eens dat ICT-dienstverlening echt wat breder is dan een aantal programmeertalen beheersen.
[quote]33 procent van de ict’ers vindt dat “ict-dienstverleners niet dienstverlenend genoeg zijn”.[/quote]
1. Het gaat hier dus niet om gebruikers maar om ict-ers en hoewel een ict-er een gebruiker kan zijn, is dat naar mijn mening toch niet helemaal hetzelfde.
2. Volgens mij is bijna heel de ict dienstverlenend (op een aantal mensen met rand-functies, zoals administratie, en mensen-schuwe ict-ers na). Het gros van de aan dit onderzoek deelnemende ict-ers zegt dus eigenlijk dat ze niet goed dienst verlenen. Begrepen ze het onderzoek eigenlijk wel, of zou het steeds “die ander” zijn die niet goed dienst verleend?
Dienstverlenend ben je als je de organisatie waar je je diensten aanbied daadwerkelijk ondersteund met hun core business. Of dit nou door het ontwikkelen van software, beheren van een IT infrastructuur, enz… Vreemd vind ik aan dit onderzoek is dat ik deze uitslag van de klant gezien wel zou verwachten, er wordt nog teveel onnodig uitgegeven aan IT. Maar van een ICT medewerker vind ik dit wel vreemd, is het een stukje zelfreflectie? of hebben de respondenten alleen aan de concurent gedacht tijdens het invullen van deze enquete?