Volgens Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, heeft pc-maker Apple een prachttrend neergezet voor de it-industrie. Ze legde onlangs tijdens AMD’s channelsummit in Dresden uit hoe AMD zijn strategie rond die trend heeft aangepast.
Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, noemt de digitale media-explosie het Apple-effect. Ze sprak onlangs in Dresden tijdens AMD’s eerste evenement voor channel-media. "Apple hecht meer belang aan de ervaring van de eindgebruiker dan aan de achterliggende technologie. AMD denkt daar net zo over en heeft de balans, in platform-, gpu-, cpu- en chipsetcomponenten die moeten samenwerken om die eindgebruikerervaring optimaal te maken, voorop gesteld. Apple vraagt niet: ‘Wat zit erin?’ maar ‘Wat doe je ermee?’ Dat is een prachttrend voor de industrie."
Een tweede trend waar AMD met zijn productroadmap en marketingapparaat op in wil spelen is volgens Sobon de vraag naar altijd verbonden ict-apparatuur, 3G en Wimax. "Beide trends hebben visuele computerkracht nodig. De visuele kwaliteit wordt van groter belang, niet alleen meer voor de gamers en ontwerpers, maar voor consumenten en bedrijven ook. Mensen verwachten steeds meer van de ict-apparatuur", aldus Sobon.
Over afgelopen jaren is AMD, net als zijn concurrent Intel, een langzame transformatie ondergaan, van componenten naar platformen naar oplossingen. Volgens Sobon worden marges uit services van steeds groter belang in het it-kanaal. "Pc-makers moeten kopen of bouwen om die marges te creëren. AMD kijkt in zijn productie dan ook veel meer dan voorheen naar de ervaring en wat de eindgebruiker met de pc doet en hoe het zijn behoeftes vervult." In Dresden gaf AMD onder andere aan dat de productie van Puma op schema ligt. Dit is een belangrijke stap voor de chipmaker in de richting van mobiliteit. Een veel gehoorde klacht uit het it-kanaal is dat AMD niets op gebied van mobility heeft te bieden. Met Puma hoopt de chipmaker daar verandering in te brengen.
Volgens Sobon worden cpu-prestaties tegenwoordig gedefinieerd door functionaliteiten (features) niet frequency. "Er is veel wat je in een pc kunt stoppen waardoor je een veel betere ervaring kunt creëren voor de eindgebruiker." Ze ziet de gpu (gaming) een essentiële link worden in de computer ervaring. "We zien steeds meer graviteren naar de visuele ervaring. We moeten dus niet commoditiseren op cpu- en gpu-gebied. De waarde zit in hoe mensen hun systemen willen hebben."
Je onderscheiden van OEMs
Sobon ziet de huidige nadruk op "groene" it als een mooie kans voor system builders, die over het algemeen veel te verduren hebben van concurrerende OEMs. "Voor system builders is dit een goede trend om zich van OEMs te differentiëren. Misschien is er iets in partnerschap te doen."
De toenemende energiekosten leidt tot een groeiende vraag naar energiezuinige it-apparatuur en een ondersteunende rol van it in energiebesparende maatregelen. AMD vraagt zich af hoe groen je moet zijn en zoekt nog naar concrete antwoorden. Zo vraagt Sobon zich af of eindgebruikers echt bereid zijn om ook meer te betalen als milieuvriendelijke it-apparatuur duurder mocht uitvallen in de aanschaf.