KPN heeft de storing in zijn backbone-netwerk nu grotendeels opgelost. “Het meeste hebben we nu op orde”, vertelt de woordvoering van het telecomconcern. De laatste stukjes van de verstoorde infrastructuur worden de komende uren aangepakt.
Internet-toegang is tegenwoordig een gegeven. Behalve voor de gedupeerden van de storing in enkele KPN-centrales. Die zorgde er in het hele land voor dat mensen offline waren of toegangssnelheden van modems uit 1996 hadden. KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn meldt Computable nu dat de storing grotendeels achter de rug is. "We zijn nu bezig met de laatste dingen. Over een paar uur is het voorbij."
Hij geeft aan dat er nog wel herstelwerkzaamheden plaatsvinden. "Dat doen we vanavond en vannacht, dus daar ondervinden mensen geen last van." Dat herstelwerk omvat onder meer het installeren van updates op netwerkapparatuur, de getroffen systemen eerst. De storing bleek namelijk te verhelpen met die nieuwe versie. "Die update was er al wel, vanuit de fabrikant van de netwerkapparatuur, maar die hadden we nog niet getest. Dat gebeurt nu dus in een geforceerde dagmars."
Nieuwe versie
"Toen we de nieuwe versie van de software installeerden, werden de rebootende systemen weer stabiel." Oudshoorn erkent dat het nu snel installeren van de nieuwere netwerksoftware zonder uitgebreid testen een noodgreep is. "Je neemt een zeker risico, dat wel." KPN had echter al een groot probleem, dus het was een keuze tussen de storing en een eventuele bijkomende storing.
"De vorige versie was nog redelijk recent. We zorgen ervoor dat we vrij frequent verversen." Dat er nu twee verschillende versie in het netwerk draaien, is niet uitzonderlijk. De omvang van het KPN-netwerk is dusdanig dat implementatie van een nieuwe versie niet in één keer kan.
Oorzaak nog onbekend
De exacte oorzaak van de storing is nog onbekend. Feit is dat er iets fout ging in de knooppunten waar transportprotocol ATM zorgt voor de omschakeling tussen netwerksegmenten, zoals van ADSL-lijnen naar bedrijven en huishoudens, naar de backbone van het telecombedrijf. "Op een aantal knooppunten ging de apparatuur spontaan rebooten. Vervolgens probeerden de machines het verkeer te herverdelen, wat weer tot veel onderlinge communicatie tussen die apparaten leidde. Ze stonden met elkaar te jokeren", vat mediavoorlichter Bram Oudshoorn van KPN samen.
Hij vertelt dat vooral de netwerkapparatuur van Alcatel-Lucent problemen vertoonden. "Dat was de meestbetrokken fabrikant." De omvang en complexiteit van het KPN-netwerk heeft er echter toe geleid dat er meer systemen betrokken waren.
Terwijl de oorzaak dus nog wordt onderzocht, weet Oudshoorn al wel te vertellen dat er geen sprake was van kwaad spel. "Nee, dit is niet het werk van hackers. Het is gewoon een geval 'weten we nog niet'. Maar zeker geen opzet."
Vergoeding?
Over de zakelijke afhandeling van de storing is Oudshoorn duidelijk: "Het is natuurlijk bijzonder vervelend, deze storing. Juist ook voor zakelijk verkeer. Een eventuele vergoeding is afhankelijk van het contract dat je hebt. Daarin staan de service level agreements (SLA's) waaraan wij ons moeten houden." Gedupeerden moeten dus hun overeenkomst met KPN of hun Internet-provider er maar eens op naslaan.