Startpagina en de dochters bieden niet langer standaard Ilse aan als eerste zoekdienst maar concurrent Google.nl. De ‘vader van Ilse’, Nils Rooijmans, stapt op. Ilse werkt aan een nieuwe strategie, met onder meer ‘verticals’.
Annette Knijnenberg, Marketing & Communicatie Manager van Ilse Media in Amsterdam, bevestigt de keuze van Startpagina: "Voorheen stond in de zoekbox op Startpagina.nl standaard Ilse.nl als zoekmachine ingesteld, maar sinds kort is dat Google.nl. Morgenochtend wordt er een blogpost gepubliceerd op ilse.web-log.nl, waarin deze aanpassing wordt toegelicht."
Op het bericht op Ilse.web-log.nl/ (laatste posting 7 november 2007) hoeven we niet te wachten, te meer daar een anonieme bron ondertussen meldt dat Nils Rooijmans (foto) vertrekt bij Ilse Media. Hij was jarenlang de geestelijke vader van de zoekdienst Ilse.nl en ontwikkelde veel technologie. Rooijmans begint voor zichzelf.
Startpagina-chef Carlo van Houtum over de keuze om Ilse te laten vallen: "Het is de vraag van de gebruikers geweest die ons ertoe gebracht heeft om default Google te gaan aanbieden. We kregen de nodige mailtjes."
Maar die vraag is dan toch al jaren? "Nee hoor, het begon met name met de introductie van de nieuwe vormgeving van Startpagina begin januari van dit jaar. Daarin is het zoeken belangrijke geworden", aldus Van Houtum.
Nieuwe strategie
Niet leuk voor de collega van Ilse die veel verkeer verliest? Van Houtum: "Het is in goed overleg en na het nodige onderzoek gedaan." De woordvoerder voor de Ilse zoekdienst Herman Kienhuis, bevestigt dit. Hij ontkent dat dit het begin van het einde is voor Ilse.
Integendeel, als Business Development Manager, een functie die hij sinds augustus 2007 bij Ilse Media vervult, zegt Kienhuis de nieuwe weg voor Ilse.nl uit te stippelen.
"Het is duidelijk dat Ilse als generieke zoekdienst niet succesvol groeit. In het algemene zoeken is Google dominant geworden. Op zich is er nog geen besluit genomen over de nieuwe strategie, want er zijn verschillende opties", aldus Kienhuis.
Verticals? Iets met tijdschriften van moeder Sanoma? Met Kieskeurig? Kienhuis: "Inderdaad is er een aantal mogelijkheden voor toegevoegde waarde met een specifiek Nederlandse zoekdienst. Er is dus zeker nog plek voor een Nederlandse zoekdienst om toegevoegde waarde te bieden."
Verticals?
Paul Aelen, directeur van Checkit in Nijmegen, gespecialiseerd in zoekmarketing, weet niet zeker of het Ilse nog gaat lukken om een eigen plek over te houden: "De keuze van Startpagina voor Google speelt bij mijn weten als veel langer een rol in de discussie bij Ilse Media. Dat was een stammenstrijd. Dus het is een logische stap. Het zou heel jammer zijn als deze Nederlandse geheel zou verdwijnen. Wellicht lukt het Ilse nog om nog plekken te vinden om met bijvoorbeeld verticals iets te doen."
Dat hoopt ook Harmen Visscher van Traffic4U in Groningen: "Die stap van Startpagina is onvermijdelijk en dus goed. Ze gaan nu de gebruikers een betere ervaring even met zoeken op de Startpagina’s, dus dat versterkt de waarde ervan."
Het begin van het einde voor Ilse.nl als zoekdienst? "Het gaat al heel lang bergafwaarts en dit zjin toch belangrijke stappen op de weg naar omlaag. Misschien dat er nog een plek te vinden is in verticals met bijvoorbeeld Ilse Reizen."