Brandstofcellen bevinden zich op dit moment nog in het onderzoeksstadium. Volgend jaar komen echter de eerste exemplaren voor draagbare elektronica op de markt. De zakelijke laptop is als eerste aan de beurt.
De technologie voor brandstofcellen is al jaren in ontwikkeling, maar komend jaar verschijnen ze als commerciële producten voor draagbare elektronica. De eerste doelgroep is de zakelijke laptop-gebruiker. Deze kan zijn computer maar beperkte tijd gebruiken, is overdag te veel in beweging om zijn batterijen op te laden en heeft het geld om een duurdere technologie te betalen. Bovendien is de DMFC-technologie (Direct Methanol Fuel Cell) inmiddels ook toegestaan in vliegtuigen.
Snelste groeier
De waarde van de markt voor brandstofcellen voor draagbare elektronica groeit de komende vier jaar van tien naar maar liefst 130 miljoen. Daarmee is het niet de grootste maar wel de snelst groeiende markt voor brandstofcellen. Zo blijkt uit onderzoek van de Freedonia Group. De grootste is nog altijd de automarkt, die qua fabrikanten vooral in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan zit.
Subsidies auto-industrie
Op dit moment verkeert de brandstofcel-technologie nog in het R&D-stadium. Volgens de onderzoekers bestond vorig jaar minder dan tien procent van de Amerikaanse markt uit commerciële producten. De rest is investeringen in onderzoek, startups en proefprojecten. Naar verwachting is de commerciële markt over tien jaar echter 3,3 miljard dollar groot, en vertegenwoordigt daarmee dan de helft van alle investeringen.
Grootste aanjager in deze ontwikkeling is natuurlijk de auto-industrie, die geholpen door fikse subsidies op zoek is naar alternatieven voor de huidige brandstoffen op basis van aardolie. Vanwege de benodigde platinum-katalysator is deze toepassing voorlopig nog erg duur. Bovendien wordt de ontwikkeling het komende decennium nog getemperd door de hybride auto die nu sterk in opkomst is en door de volledig elektrisch aangedreven auto waar op dit moment ook veel in wordt geïnvesteerd.
Meer vermogen
DMFC is het meest geschikt voor draagbare elektronica. Deze technologie groeit het hardst en verdringt op dit moment de PEM-technologie (Proton-Exchange Membrane). Belangrijke aanjagers zijn de behoefte aan meer vermogen voor meer functionaliteit en de wens om volledig onafhankelijk te zijn van het stopcontact.
De zakelijke laptopgebruiker zeult hiervoor al jaren dubbeldikke laptop-batterijen mee. Die zijn lelijk en duur, maar voor die specifieke doelgroep onontbeerlijk. De brandstofcel gaat langer mee. Bovendien kun je onderweg je cartridge verwisselen. Volgens Freedonia zullen met het beschikbaar komen van de brandstofcellen ook de prestaties van de gewone batterijen verbeteren.
Ondertussen lopen de leveranciers al warm voor deze doelgroep. MTI, gespecialiseerd in draagbare brandstofcellen, sloot eerder dit jaar al een distributie-overeenkomst met Duracell. Hun oplossing voor mobiele toepassingen komt volgend jaar op de markt. Andere leveranciers die werken aan vergelijkbare producten zijn Hitachi, Toshiba, Voller Energy, Jadoo, Manhattan, Medis, Microcell, Polyfuel, DMFC en SFC.