Organisaties moeten inmiddels gek zijn om nog een ict-project te starten. Alle projectmanagementformules, zoals Prince2 of ITIL ten spijt wordt meer dan de helft van de ict-projecten niet tot een goed einde gebracht. Toch kan een bedrijf niet zonder ict en daarom ook niet zonder ict-projecten. Bedrijven blijven daarom zoeken naar de reden voor het falen van ict-projecten.
Die oorzaak wordt maar al te vaak gezocht bij de dienstverlener. De dienstverlener schept verkeerde verwachtingen of de dienstverlener probeert meer te verkopen dan je nodig hebt. Dat is logisch. Een dienstverlener verdient zijn geld met het verkopen van diensten. Natuurlijk probeert hij langer dan noodzakelijk zijn diensten te verkopen.
Bedrijfsdirecteuren weet vaak weinig van ict. Zij weten wel wat de beste bedrijfsstrategie is. Omdat de kennis niet in huis is, is het aan de ict-dienstverlener de bedrijfswensen om te zetten in een goede ict-infrastructuur.
Omzetgroei en winst
Dat is lastig, zeker wanneer een organisatie niet zo goed weet wat de bedrijfswensen zijn. Een onduidelijke opdrachtgever is daarom vaak de reden dat een ict-project mislukt. Het is echter de taak van de dienstverlener om deze bedrijfswensen toch duidelijk te krijgen. Daar wordt hij immers voor ingehuurd. Als de bedrijfswensen niet duidelijk zijn, dan is de ict die nodig is al helemaal niet duidelijk. Dienstverleners moeten beter communiceren met de opdrachtgever. Ook een reden die genoemd wordt in het Computable onderzoek naar het mislukken van ict-projecten.
Maar is het terecht dat ik de schuld nu neerleg bij de ict-dienstverlener? Eigenlijk niet. Ik denk namelijk dat bedrijven er goed aan doen om hun bedrijfsstrategie en de daarbij behorende wensen duidelijk voor ogen te hebben. Dat is niet iets dat alleen een ict-project ten goede komt. Het zorgt ook voor omzetgroei en winst.