Arjan van de Klashorst, account manager bij Colt Telecom, is niet bang dat zijn directe verkoopteam in conflict komt met partners, hij juicht het zelfs toe.
CRN Nederland sprak onlangs met Van de Klashorst bij Colt Telecom in Duivendrecht, naar aanleiding van het jaarlijkse partnerevenement dat onlangs in Almere zo’n 60 resellers trok. "Als we veel conflicten krijgen betekent het dat we goed in de markt aanwezig zijn. Als partners je vertrouwen, kun je conflicten aan."
Colt Telecom wil zijn kanaal uitbouwen. Drie trends spelen daar in mee: de vraag naar gebundelde diensten en complete oplossingen, meer kansen in managed services en de succesformule van op maatgemaakte oplossingen voor het mkb.
Na 16 jaar heeft Colt Telecom boekjaar 2007 voor het eerst met winst afgesloten. Opvallend is dat Colt het beter doet met zijn datacenter dan met spraak, wat traditioneel zijn core-business was. "Spraak is nogal gesatureerd", geeft Van de Klashorst toe. Colt voorzag dit en heeft zich geprofileerd op het convergentie-vlak. "It-managers willen steeds meer operationele it-taken uit handen geven. Iets meer dan de helft van onze wereldwijde omzet komt nu uit data en onze winst stijgt doordat we een betere mix van producten bieden."
Juist in het op maat maken van Colts oplossingen voor het mkb en het uitbreiden van Colts marktreikwijdte zijn partners zo essentieel, vindt hij. Daarom heeft Colt dit jaar veel gedaan om het voor partners makkelijker te maken zaken met Colt te doen. Er is nu een extranet voor resellers, met onder andere productinformatie, prijslijsten, promoties, commissiestatements, zes maanden inzicht in bestellingen en webgebaseerde trainingen. Er zijn meer specialisaties op bepaalde producten mogelijk en in de toekomst wil Colt de site veel interactiever maken, zodat resellers bijvoorbeeld online bestellingen kunnen plaatsen.
Van de Klashorst: "Voor ons betekent convergentie dat we samen met partners gericht oplossingen bieden voor de ict-vraagstukken voor bedrijven. Het gaat erom dat je een netwerk hebt om nieuwe diensten op te bouwen. De markt is er rijp voor en wij zijn er klaar voor."