UPC verloor afgelopen kwartaal veel klanten voor analoge tv, en kreeg er veel minder digitaal voor terug. Wel steeg de extra opbrengst per digitale klant flink. Telefonie groeide opnieuw harder dan internet.
Liberty Global, moederbedrijf van UPC, kwam met resultaten over het eerste kwartaal 2008.
De cijfers van UPC in Nederland zijn gemengd: UPC verloor bijna 46.000 klanten voor analoge televisie. Daar kwamen maar 12.400 digitale kijkers voor terug. Dat betekent netto een verlies van 33.500 tv-klanten terwijl er toch 9.300 kabelaansluitingen bij kwamen.
De oorzaak is duidelijk: de recent gemelde winst van KPN in de tv-markt: in het eerste kwartaal van 2008 won KPN 56.000 tv-klanten, wat het totaal op ruim 550.000 bracht.
Ondertussen verliest KPN nog telefonieklanten aan UPC: de kabelaar haalde 16.400 nieuwe belklanten binnen, tot een totaal van ruim 505.000. UPC telde eind maart 2008 in Nederland 650.000 internetklanten, 10.000 meer dan eind 2007. Dat was een lichte groei gezien de toename van het aantal aansluitingen met ruim 6.000 in datzelfde kwartaal.
Met een kleine 563.000 digitale signalen op 2,12 miljoen tv-klanten is nu 26,5 procent van het UPC-bestand digitaal. Dat is aanzienlijk minder dan UPC zich gewenst had met haar grote digitaliseringsplan drie jaar geleden waarbij iedereen ‘gratis’ een decoder zou krijgen.
Echter, de opzet om meer omzet per klant te behalen met digitaal slaagt wel: Liberty zegt per digitale tv-klant in Nederland over het eerste kwartaal van 2008 10 euro extra omzet te hebben behaald. In het laatste kwartaal van 2007 was dat nog 8 euro, een jaar daarvoor 4 euro. Dus extra pakketten zoals Sport 1 vinden gretig aftrek.
De gemiddelde opbrengst per abonnement per maand (tv, internet of telefonie) van UPC Nederland steeg met 7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007, tot 22,84 euro gemiddeld.
Hogere Nederlandse winstmarge
De omzet van UPC in Nederland steeg in dollars met een kleine 20 procent tot ruim 300 miljoen dollar, na aftrek van het valutavoordeel een groei met 4,4 procent.
De operationele kasstroom, een vorm van brutowinst, kwam in Nederland op 168 miljoen dollar uit. In dollars was dat een stijging met bijna 32 procent, in euro’s met 15,2 procent. Afgezet tegen de veel lagere omzetgroei betekent dit dat de bruto winstmarge van UPC in Nederland met meer dan 10 procent steeg.
Toegenomen verlies
De totale kwartaalomzet van Liberty Global was 2,6 miljard dollar. Dat was een stijging met 24 procent, na verrekening van de lage dollar nog een groei met 6 procent.
De operationele kasstroom van 1,1 miljard betekende een toename van 34 procent en op basis van reële koersen 14 procent.
Dit betekent dat de bruto winstmarge steeg, van ruim 39 procent een jaar terug tot ruim 42 procent in het afgelopen kwartaal.
Onder de streep resteert een verlies van 156 miljoen dollar. Een jaar geleden was dat 156 miljoen dollar. Liberty wijdt dit aan toegenomen rente en belastingen.
Over het geheel kwamen er ruim 180.000 breedband internetklanten bij en 177.000 belabonnementen, en gingen het aantal tv-klanten met 57.000 terug.
UPC heeft overigens tot 1 april al voor 900 miljoen dollar eigen aandelen gekocht en maakt nog eens 500 miljoen dollar vrij om eigen aandelen te kopen.