RES Software is hoofdsponsor van het motorraceteam RES Software Hoegee Suzuki Team. Veel ict-bedrijven sponsoren een raceteam. Misschien komt het wel omdat ook het werktempo in de ict erg hoog ligt.
Bedrijf: RES Software
Sponsort: RES Software Hoegee Suzuki Team
Hans Middelburg, ceo van RES Software
Waarom de motorracesport?
Een van de oprichters van RES Sofware heeft al veel ervaring met de sponsoring van motorracing. We hebben jarenlang een ander team gesponsord. Dit team is in de 600 cc en 1000 cc klasse wereldkampioen geworden. Hierdoor trokken ze veel andere sponsors aan, waardoor we één van de sponsors werden.
In dit nieuwe team zijn we hoofdsponsor. Zo willen we laten zien dat we samen met dit team naar de top toe willen.
Waarom dit team?
Voornamelijk vanwege de drive die de mensen in dit team hebben. Ze hebben een passie voor wat ze doen, in hun vrije tijd wordt er aan de motor gesleuteld. Daarnaast is een van de riders Barry Veneman. Dat is een bekende in de motorsport en een Nederlander. De betrokkenheid bij het team is daardoor groot.
In de motorsport wordt er veel gewisseld qua riders, wat dat betreft is er weinig loyaliteit. Maar Barry is al jaren loyaal aan het team. Hij heeft een marketingbaan bij Suzuki, dus hij is er ook op een andere manier aan verbonden.
Waarom sponsoren toch zoveel ict-bedrijven een racesport?
Het werk- en veranderingstempo is heel hoog in de ict. Als je kijkt op een schaal van één op tien, dan is dat tempo in de ict een tien. Het is een snelle wereld. Dat lijkt erg op de racesport.
Hoeveel geld kost het contract jullie?
We hebben afgesproken dat we dit bedrag niet bekendmaken. Je moet denken aan enige honderdduizenden euro’s.
En wat levert het jullie op?
Tijdens de races wordt er geen business gedaan, dat is een ongeschreven regel. We doen het vooral voor het onderhouden van relaties. Deze bedrijven tonen hun wil tot vernieuwing door met ons in zee te gaan, het gaat vaak om bedrijfskritische applicaties. We vinden het belangrijk ze een mooie dag te bezorgen, waarin ze onderdeel uitmaken van een snelheidsteam.
Wat organiseren jullie rondom de wedstrijden?
Een aantal weken geleden was er een wedstrijd in Assen. We nodigen dan een heel weekend klanten en partners uit. Vrijdag hebben de gasten een diner met de riders. Dat is het leuke aan de Superbike, de klasse waarin ons team uitkomt. Bij de MotoGP of Formule 1 is dat heel anders. Daar is veel meer afstand tussen de riders en het publiek.
Op zaterdag en zondag zijn de partners en klanten te gast op het terrein. Het team heeft een hospitality unit waar eten en drinken geserveerd wordt. Ook kunnen ze de ‘pit lane walk’ doen en in de pit kijken. Dat zijn indrukwekkende, bijna operatiekamerachtige ruimtes.
Omdat het allemaal heel toegankelijk is voor gasten, krijgen ze echt het gevoel deel uit te maken van het racingteam.
Hoe komen jullie verder met het contract naar buiten?
Eigenlijk doen we dat niet. Vroeger stond de sponsoring bijvoorbeeld ook prominenter op de website. Dat doen we nu niet meer. We willen in eerste instantie bekend worden door de toegevoegde waarde van onze software. De sponsoring is bijzaak.