Bijna een kwart van de omzet van T-Mobile Nederland is afkomstig uit mobiel internet en sms-verkeer. T-Mobiles internationale baas Hamid Akhavan ziet mobiel internet en Web 2.0 desalniettemin als ‘een uitdaging’.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die T-Mobiles moederbedrijf Deutsche Telekom vanochtend presenteerde.
T-Mobile Nederland boekte in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 416 miljoen euro. Daarvan was 23 procent, oftewel 96 miljoen euro, afkomstig uit sms-verkeer en mobiel dataverbruik.
Over het volledige jaar 2007 was 20 procent van de omzet, oftewel 263 miljoen euro, afkomstig uit sms- en internetverkeer. Hieruit valt af te leiden dat de omzet uit mobiel dataverkeer van jaar op jaar met enkele tientallen procenten stijgt.
Ook op internationaal vlak meldde T-Mobile in november 2007 en februari 2008 dubbelcijferige groei. Echter in vanochtend gepresenteerde financiële cijfers wordt geen onderverdeling meer gemaakt tussen omzet uit sms- en mobiele dataverkeer.
‘Mobiel internet een uitdaging’
T-Mobile International boekte slechts een marginale omzetgroei afgelopen jaar. De omzet steeg met een half procent, 45 miljoen euro, tot 8,5 miljard. Die magere groei wordt vooral veroorzaakt door de dalende resultaten in Duitsland en Amerika.
Het aantal mobiele klanten van T-Mobile groeide afgelopen jaar met 9,5 procent tot 123 miljoen.
Deutsche Telekom is voor iets meer dan 50 procent afhankelijk van buitenlandse verkopen. Van de 15 miljard omzet komt 7,7 miljard van buiten de landsgrenzen en 7,3 uit Duitsland. De nettowinst in het eerste kwartaal kwam uit op 750 miljoen euro.
Kostenbesparingen, personele reorganisatie, marktconsolidatie en mobiel internet. Alle vier zijn ze even belangrijk voor de mobiele aanbieder. Althans, het bestuur van Deutsche Telekom noemt het ronduit ‘uitdagingen’, zaken waarvan de ontwikkelingen belangrijk maar niet altijd te overzien zijn.
Om mobiel internet tot wasdom te brengen, zoekt T-Mobile samenwerking met externe partijen. Het bedrijf probeert populaire diensten van het web toegankelijk te maken voor de mobiele toestellen van zijn klanten. Begin dit jaar sloot het bedrijf daarom een samenwerking met Yahoo. Yahoo’s software wordt standaard geïnstalleerd op nieuw verkocht internettelefoons.
Tijdens de presentatie van de kwaraalcijfers werd vanochtend ook bekend dat Orange Breedband bij Deutsche Telekom voor 133 miljoen euro in de boeken staat onder het kopje ’te koop’.
Voorts houdt de Europese Commissie een consultatieronde over de prijzen van mobiel internetten en sms’en in het buitenland. Belanghebbenden kunnen tot 3 juli hun meningen en ervaringen insturen. Daarna kan de Commissie besluiten al dan niet dwingend tariefsverlagingen of -plafonds op te leggen.