Meer dan de helft van de ict'ers vindt dat ict-dienstverleners maar een slag in de lucht slaan wanneer hen gevraagd wordt of iets mogelijk is. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers.
Meer dan helft van de ict'ers (51%) is het eens (43%) of zelfs helemaal eens (8%) met de stelling "Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is." Vijfentwintig procent van de respondenten staat neutraal tegenover deze stelling, terwijl slechts 24% het er expliciet mee oneens is. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide.
Verantwoording onderzoek Mazars Berenschot
Mazars Berenschot stelde in opdracht van Computable een lijst samen van de vijftig grootste Nederlandse dienstverleners. Ramon Schuitevoerder van Mazars Berenschot: "Wij hebben deze lijst samengesteld op basis van financiële gegevens van de diverse ondernemingen zoals deze bij de KvK bekend zijn. Belangrijke noot bij deze lijst is dat ict-dienstverleners volgens onze definitie hoofdzakelijk actief zijn op het gebied van ict-consultancy en/of ict-detachering. Hierdoor bevinden zich geen ondernemingen in de lijst die als hoofdactiviteit software-/hardware-/-productie/-reselling doen.
Voor vragen over de selectie van de vijftig grootste Nederlandse dienstverleners kunt u terecht bij Ramon Schuitevoerder, Mazars Berenschot, Corporate Finance B.V.: ramon.schuitevoerder@mbcf.nl , + 31 (0) 20 – 20 60 331
Verantwoording onderzoek TNS NIPO
Bedrijven of instellingen die gebruikmaken of hebben gemaakt van ict-dienstverleners, hebben de vragenlijst via de e-mail toegestuurd gekregen. 2146 respondenten hebben uiteindelijk vragen beantwoord, over hun ervaringen met, of kennis van ict dienstverleners in verschillende segmenten.
Voor elk van de 20 besproken segmenten werden bedrijven beoordeeld op zeven criteria: kennis, prijs, kwaliteit van de dienstverlening, betrouwbaarheid, nakomen van tijdsplanning, binnen het overeengekomen budget blijven en manier van communiceren met klanten. De laatste drie onderdelen zijn alleen voorgelegd aan respondenten die ervaring hebben met het te beoordelen bedrijf. De overige onderdelen werden beoordeeld door respondenten die het bedrijf (van naam) kennen of ervaring met het bedrijf hebben. De waardering vond plaatsop basis van een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitstekend).
Per segment hebben de respondenten ook aangegeven wat ze de belangrijkste criteria vinden. Hieruit zijn wegingsfactoren berekend, die vermenigvuldigd met de waarderingspunten een puntenaantal opleverden, waarop de posities in de uiteindelijk top -lijsten zijn gebaseerd.
Voor vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Maarten Tol, Project Manager Media & Advertising TNS NIPO: maarten.tol@tns-nipo.com.
Is dit zo verwonderlijk?
Als je als technisch onderlegd persoon tegen de klant zegt dat iets niet mogelijk is, word je regelmatig aanzien als een mislukte ICT-verlener want de ICT-verkopers hebben steeds gezegd dat het wel mogelijk is.
Niettegenstaande deze stelling, het is inderdaad mogelijk om alles uit te voeren in ICT, zolang het budget maar groot genoeg is, maar dat laatste wordt er nooit bijgezegd.