SAP’s PartnerEdge-programma gaat een centrale rol spelen in de verdere strategie van SAP. De vendor heeft aangegeven meer zaken te willen doen via zijn partnerkanaal. Vooral het mkb is daarin een speerpunt. Het Amerikaanse Channelweb sprak tijdens Sapphire 2008 met Joerg Jung, hoofd van SAP’s wereldwijde partnerorganisatie.
Er zijn wereldwijd zo’n 2.500 var’s bij PartnerEdge aangesloten. Het programma is in mei 2005 geïntroduceerd. Business Objects, dat in januari door SAP is overgenomen, bracht een extra 2.000 resellers met zich mee. Die zijn al in het programma ondergebracht. SAP-resellers werken voornamelijk met de applicaties binnen SAP BusinessOne en SAP Business All-in-One, bedoeld voor bedrijven met 100 tot 500 en 500 tot 2.500 werknemers, respectievelijk.
Nu geeft Jung aan dat wereldwijd zo’n 2.400 service partners en 1.700 isv-partners ook zullen worden uitgenodigd zich bij PartnerEdge aan te sluiten. Vanuit Business Objects komen nog eens 75 service- en 75 isv-partners in aanmerking. Onlangs kwam SAP ook al met tien nieuwe partnerships, indicatie dat het bedrijf zijn indirecte strategie serieus neemt.
Het Amerikaanse Channelweb bericht verder dat SAP een programma zal introduceren om te certificeren dat oplossingen die technologiepartners ontwikkelen voor Business Objects naadloos integreren.
Onlangs introduceerde SAP een lead-programma waarmee iedere solution provider, ook die niet in PartnerEdge zitten, beloond worden voor het doorgeven van leads aan SAP. Daarmee hoopt SAP ook nieuwe kandidaten voor PartnerEdge te kunnen identificeren.
Patricia Hume, senior vice president SME indirect channel bij SAP, geeft aan dat SAP bezig is nieuwe overeenkomsten te sluiten met IBM en HP, binnen SAP’s strategie om uit te breiden in de mid-market. Met HP zal SAP voorgeïnstalleerde software leveren, Business All-in-One en de SAP MaxDB database, voor HP BladeSystem c3000 en ProLiant servers. De systemen bevatten netwerken, storage, energie, verkoeling en databeheer in één pakket, aldus Darlene Johnson, HP development manager. De systemen zullen voornamelijk via partners worden verkocht. Door complete bundels te verkopen maakt de vendor bij partners de handen vrij om zich meer op value-added services zoals consulting, op maat maken en training te richten, meent ze.
Met IBM is SAP drie mogelijke bundels aan het evalueren, gebaseerd op IBM Power Systems, System x en BladeCenter servers. Hier gaat het om assemblage van geintegreerde bundels met Business All-in-One, Novells SUSE Linux en IBM DB2 of SAP MaxDB database.
Volgens Hume komt SAP ook met een PartnerEdge-track voor zijn Business ByDesign on-demand applicaties. Volgens CEO Henning Kagermann houdt SAP de uitrol van Business ByDesign nog even tegen om meer tijd te nemen om zijn SaaS-model te ontwikkelen.