Motorola wil var’s helpen hun WLAN-portfolio uit te breiden en komt met een speciaal partnerprogramma dat gericht is op draadloze totaal-oplossingen. Dat heeft Kathy Paladino, enterprise mobility president bij Motorola, onlangs gezegd tijdens het Interop in Las Vegas. Ook meent ze dat de dagen van vaste netwerken zijn geteld.
Het nieuwe Motorola Enterprise WLAN VAR Development Program zal nog enkele weken op zich laten wachten, maar het Amerikaanse CRN heeft een voorproefje gehad. Volgens Kevin Goulet, senior director product marketing bij Motorola, wordt Motorola’s radio frequency (RF) management suite in het programma ondergebracht. Hiermee kunnen var’s de WLAN’s voor hun klanten plannen en beheren. Ook kunnen var’s daaromheen managed services bieden en specifieke aangepaste diensten rond draadloze implementaties en installaties ontwikkelen.
Motorola’s bestaande Partner Select Program vormt de basis. Goulet zegt dat het nieuwe WLAN-component het programma meer geschikt maakt voor network-var’s die op toenemende draadloze trends in willen spelen, zoals de nieuwe 802.11n wireless standaard. Volgens hem zijn var’s het zat om te moeten concurreren voor dezelfde klanten en richten zij zich steeds meer op draadloze totaaloplossingen om zich te onderscheiden.
Het programma helpt met het vinden van leads, marketing en een wireless certificatieprogramma. De details worden nog uitgewerkt, aldus Goulet. In ieder geval zal het nieuwe programma var’s helpen gebruik te maken van de Certified Wireless Network Administrator (CWNA)-certificatie.
Het two-tier WLAN programma van Motorola biedt kwartaalcommissies om var’s met de nodige investeringen te helpen. In de bovenste laag krijgen partners een toegewijde marketing manager of een wireless specialist tot hun beschikking.
Een volledig draadloos netwerk kan een vijfde tot een tiende van de kosten van een vast netwerk betekenen, daarom hebben draadloze specialisten een voorsprong op andere var’s, meent Goulet. Het programma zal var’s ondersteunen met die boodschap.
Het programma wordt aangekondigd in een transitiefase voor Motorola. Vorige maand gaf de vendor aan dat het zijn Mobile Devices Business en Broadband & Mobility Solutions Business wil splitsen in twee aparte, zelfstandige ondernemingen.