Ruim veertig procent van de ict'ers vindt dat ict-dienstverleners je meer proberen te verkopen dat je nodig hebt. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers.
Veerenveertig procent van de ict'ers is het eens (38%) of helemaal (6%) eens met de stelling dat "ict-dienstverleners je meer proberen te verkopen dat je nodig hebt." Vijfendertig procent van de respondenten staat neutraal tegenover deze stelling, terwijl slechts 21% het er expliciet mee oneens is. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide.
Verantwoording onderzoek Mazars Berenschot
Mazars Berenschot stelde in opdracht van Computable een lijst samen van de vijftig grootste Nederlandse dienstverleners. Ramon Schuitevoerder van Mazars Berenschot: "Wij hebben deze lijst samengesteld op basis van financiële gegevens van de diverse ondernemingen zoals deze bij de KvK bekend zijn. Belangrijke noot bij deze lijst is dat ict-dienstverleners volgens onze definitie hoofdzakelijk actief zijn op het gebied van ict-consultancy en/of ict-detachering. Hierdoor bevinden zich geen ondernemingen in de lijst die als hoofdactiviteit software-/hardware-/-productie/-reselling doen.
Voor vragen over de selectie van de vijftig grootste Nederlandse dienstverleners kunt u terecht bij Ramon Schuitevoerder, Mazars Berenschot, Corporate Finance B.V.: ramon.schuitevoerder@mbcf.nl , + 31 (0) 20 – 20 60 331.
Verantwoording onderzoek TNS NIPO
Bedrijven of instellingen die gebruikmaken of hebben gemaakt van ict-dienstverleners, hebben de vragenlijst via de e-mail toegestuurd gekregen. 2146 respondenten hebben uiteindelijk vragen beantwoord, over hun ervaringen met, of kennis van ict dienstverleners in verschillende segmenten.
Voor elk van de 20 besproken segmenten werden bedrijven beoordeeld op zeven criteria: kennis, prijs, kwaliteit van de dienstverlening, betrouwbaarheid, nakomen van tijdsplanning, binnen het overeengekomen budget blijven en manier van communiceren met klanten. De laatste drie onderdelen zijn alleen voorgelegd aan respondenten die ervaring hebben met het te beoordelen bedrijf. De overige onderdelen werden beoordeeld door respondenten die het bedrijf (van naam) kennen of ervaring met het bedrijf hebben. De waardering vond plaatsop basis van een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitstekend).
Per segment hebben de respondenten ook aangegeven wat ze de belangrijkste criteria vinden. Hieruit zijn wegingsfactoren berekend, die vermenigvuldigd met de waarderingspunten een puntenaantal opleverden, waarop de posities in de uiteindelijk top -lijsten zijn gebaseerd.
Voor vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Maarten Tol, Project Manager Media & Advertising TNS NIPO: maarten.tol@tns-nipo.com.
Alweer een sterk staaltje statistiek. Concusies zijn hier nauwelijks uit te destilleren.
Voorbeeld, een securityspecialist wordt voor een klus aan een machine ingehuurd en ontdekt een netwerk dat er als een gatenkaas uit ziet, logisch dat hij daaraan wat wil doen. De klant moet dat weten en dus extra diensten aangeboden krijgen.
Zulke onderzoeken komen mij voor als arbeidstherapie, voor wie eigenlijk?