Het toevoegen van context (waar komt het vandaan en waar gaat het over?) geeft waarde aan informatie. Maar informatie die niet is gekoppeld aan een bedrijfsproces heeft geen bestaansrecht. Toch blijkt men in veel ecm-trajecten nog huivering om business process management (bpm) als een vereiste mee te nemen.
Business process management (bpm) bestaat al langer in de markt. Er zijn bpm-spelers vanuit diverse disciplines en enkele ecm-spelers bieden al enige tijd redelijk volwassen bpm-modules in hun ecm-pakket.
Opvallend genoeg blijkt bpm een marginale rol te spelen in veel ecm-trajecten. Wist je bijvoorbeeld dat slechts 6 procent van de veranderingstrajecten – en daar schaar ik ecm-projecten zeker onder – leidt tot een continue verbetering van de bedrijfsprocessen? In 94 procent van de gevallen is er dus niet of slecht bpm bedreven!
BEA Systems concludeerde in een onderzoek dat verbetering van de processen van de organisatie – oftewel bpm – de belangrijkste prioriteit is voor ict-beslissers. De markt voor bpm-producten groeit dan ook snel, van 500 miljoen dollar omzet in 2006 tot naar verwachting 6 miljard dollar in 2011. Op dit moment zijn bedrijven vooral nog bezig met kleinschalige experimenten. Misschien dat – het al meer dan twee jaar oude – Enterprise 2.0 en internettechnologie een nieuwe impuls geven aan de toepassing van bpm-systemen.
Bpm zou standaard moeten worden meegenomen in elk ecm-traject. Niet voor niets is het bedrijfsproces dé kern van de CM Lifecycle Poster. Dat organisaties grote moeite hebben met het koppelen van content aan het bedrijfsproces, moet niet worden genegeerd. Volgens mij ligt hier voor de ecm-experts een schone taak om (het belang van) procesanalyse en bpm te meten, te promoten en te trainen.