Autofabrikanten roepen jaarlijks miljoenen auto’s terug omdat de software op de chips en processoren in deze wagens onvoldoende betrouwbaar is. Onder bepaalde remcondities kunnen de achterremmen van de Chrysler Sebring geblokkeerd raken. Een voorbeeld van een mislukt ict-project. Wanneer ict-projecten mislukken, ligt dat volgens de Nederlandse ict'er vaak aan de opdrachtgever en aan de uitvoerder.
Veel factoren spelen een rol bij het mislukken van ict-projecten. Dat blijkt uit Computable's jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict'ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide.
Computable stelde respondenten de vraag wat de belangrijkste reden is dat ict-projecten mislukken. Het antwoord dat het meest (19%) wordt gegeven door de respondenten is: omdat de opdrachtgever niet duidelijk genoeg is. De reden die op één na het vaakst genoemd is door de respondenten legt de schuld echter bij de dienstverlener: Vijftien procent van hen vindt dat ict-projecten mislukken omdat de dienstverlener te weinig communiceert met de opdrachtgever. Voor twaalf procent van de respondenten is "omdat er te weinig rekening is gehouden met gebruikers" de belangrijkste reden dat ict-projecten stranden.
Focus op eigen maatwerk
Respondenten komen ook zelf met andere redenen die ten grondslag liggen aan projectfalen. Er zijn respondenten die het opnemen voor de dienstverlener en de schuld leggen bij de klant. Zoals deze respondent: "De opdrachtgever probeert zijn eigen probleem te outsourcen, maar moet eerst zelf het probleem oplossen voordat hij gaat outsourcen." En andere respondent zegt: "de opdrachtgever saboteert vaak haar eigen project door te weinig ruimte te geven aan de dienstverlener om zijn werk te kunnen doen."
Andere interessante redenen die respondenten noemen als reden voor projectfalen zijn "het contract weerspiegelt niet de business behoefte", "onzorgvuldige analyse aan het begin van het traject", "trojaanse paarden in contract" en "projectscope wordt niet voldoende vastgezet en bewaakt".
Pittig zijn de volgende reacties: "dienstverleners focussen te veel op eigen maatwerk en zien productmatige oplossingen als bedreiging voor de eigen omzet, ook al is de klant daar beter mee geholpen" en "opdrachtgevers maken projecten te groot, waardoor de dienstverlener niet alle kennis/vaardigheden in één persoon of team tot zijn beschikking heeft". Een hoop droefheid spreekt uit deze opmerking: "dienstverleners hebben vaak geen organisatorische kennis. Onze ervaring leert dat dat van levensbelang is, en dat daardoor projecten finaal mislukken." Ook deze klant heeft weinig positieve ervaringen met dienstverleners: "De opdrachtgever is zich vaak onvoldoende bewust van de opdracht, wil zich niet verplaatsen in de klant, verliest het doel van projecten uit het oog, houdt zich niet aan afspraken en levert gewoon niet wat hem wordt gevraagd."
Waarheid ligt in het midden
Een hoop respondenten wijzen er echter op dat er meestal meer dan één reden in het spel is. Zoals deze invuller van de vragenlijst: "Het gaat vaak om een combinatie van redenen, maar vooral omdat de dienstverlener niet in staat blijkt als systeemintegrator op te treden, terwijl hij wel als zodanig is gecontracteerd". Ook wijzen veel respondenten erop dat de schuld meestal bij beide partijen ligt en de waarheid in het midden. Deze respondent verwoordt het mooi: "bij invoering ict projecten moeten leverancier en klant zich gezamenlijk commiteren om het project tot een succes te maken. Dat blijkt in de praktijk echter gemakkelijker gezegd dan gedaan… ."
De Caesar Groep levert gegarandeerd op tijd, binnen scope en budget zijn ict-projecten op. Geen mislukte ict-projecten dus!
Reactie op Annelies: Als je opdracht onduidelijk is kun je niets garanderen! En is de kwaliteit ook gegarandeerd?
“Onduidelijke opdrachtgever laat ICT-project mislukken” –> klopt, maar het is aan de ict-dienstverlener om hier oplossingen voor te vinden. De (verkopers van de) dienstverlener moet realistisch blijven en niet direct zeggen: “ja, uiteraard kunnen we dat”. De klant is koning gaat maar tot zekere hoogte op.
Commentaar op artikel / onderzoek: Definieer “mislukken” (op tijd / binnen budget / aansluitend bij de werkelijke wensen etc). Veschillende definities leiden to verschillende oorzaken.
Veel projecten mislukken mijns inziens omdat:
– totaal wordt voorbijgegaan aan “business user adoption”;
– er wordt uitgegaan van het klassieke “volgende week maandag gaan we live”-syndroom; I.p.v. revolutionair, zou men beter evolutionair te werk kunnen gaan;
– men absoluut geen overzicht heeft op de bedrijfsprocessen en hun performance.
Zo maar drie redenen, waarvoor men zich, anno 2008, bij de laatst genoemde wel erg zou moeten schamen …
Om een ICT- project te laten slagen is duidelijkheid de belangrijkste factor. Naast open communicatie tussen beide partijen is het zaak om vooraf een duidelijk beeld te schetsen van het probleem en de aanpak (de kaders) van het project. Met het maken van een business case, ??n van de pijlers van Business Technology, wordt duidelijk wat het project omvat. De opdrachtgever kan zijn wensen goed verwoorden en de leverancier kan realistische verwachtingen scheppen.
Bij het opstellen van een business case kan snel inzicht worden verkregen in de ambities en daadwerkelijke problemen waar de opdrachtgever tegenaan loopt. Hiermee blijven de kosten beperkt en wordt een realistisch beeld geschetst voor de opdrachtgever.
Het opstellen van een business case be?nvloedt, naast het voorkomen van nare verrassingen achteraf, ook het eindresultaat op een positieve manier. Er kan direct gestart worden met een juiste oplossing die voor een hoger slagingspercentage zorgt. De opdrachtgever en de leverancier committeren en investeren op deze manier beiden in een goed gedefinieerd probleem en een duidelijk plan van aanpak.
http://www.goedopdrachtgeverschap.nl
Een aantal aandachtspunten die in mijn ogen van belang zijn bij het slagen van een ICT-project (in willekeurige volgorde en zeker niet uitputtend):
Vanuit de leverancier:
– Stel de juiste vragen aan de opdrachtgever en leg de antwoorden vast
– Geef vooraf aan wanneer je welke inspanning van de opdrachtgever verwacht
– Zorg dat de verwachtingen goed gemanaged worden
– Wees eerlijk over wat wel en niet kan!
Vanuit de opdrachtgever:
– Definieer haalbare en eenduidige doelstellingen en wijk daar zo min mogelijk vanaf
– Betrek (een aantal) eindgebruikers vanaf het begin bij het project
– Leg de afspraken met de leverancier vast in een helder en duidelijk contract en SLA
– Voorzie de leverancier eenduidig van alle benodigde informatie