Autofabrikanten roepen jaarlijks miljoenen auto’s terug omdat de software op de chips en processoren in deze wagens onvoldoende betrouwbaar is. Onder bepaalde remcondities kunnen de achterremmen van de Chrysler Sebring geblokkeerd raken. Een voorbeeld van een mislukt ict-project. Wanneer ict-projecten mislukken, ligt dat volgens de Nederlandse ict’er vaak aan de opdrachtgever en aan de uitvoerder.
Veel factoren spelen een rol bij het mislukken van ict-projecten. Dat blijkt uit Computable’s jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim tweeduizend ict’ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide.
Computable stelde respondenten de vraag wat de belangrijkste reden is dat ict-projecten mislukken. Het antwoord dat het meest (19%) wordt gegeven door de respondenten is: omdat de opdrachtgever niet duidelijk genoeg is. De reden die op één na het vaakst genoemd is door de respondenten legt de schuld echter bij de dienstverlener: Vijftien procent van hen vindt dat ict-projecten mislukken omdat de dienstverlener te weinig communiceert met de opdrachtgever. Voor twaalf procent van de respondenten is "omdat er te weinig rekening is gehouden met gebruikers" de belangrijkste reden dat ict-projecten stranden.