Het Amerikaanse Garmin, de belangrijkste concurrent van Tom Tom, is onopgemerkt bezig om zijn greep op de Europese markt te vergroten. Het bedrijf koopt in hoog tempo distributeurs op.
Garmin maakte een dezer dagen bekend dat het voor augustus Plus Elektronik in Oostenrijk en Satsignal in Portugal wil overnemen, beide distributeurs van Garmin in deze landen. In maart werd de overname aangekondigd van Formar Electronics, een distributeur uit België en Luxemburg, evenals van NavCo Oy uit Finland. Beide overnames moeten deze maand worden afgerond. In januari is de Deense distributeur Fairpoint Navigation al overgenomen.
Vorig jaar nam het bedrijf al distributeurs over in Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Dat alleen al resulteerde in een stijging van de Europese omzet van 63 procent, zo blijkt uit de vrijdag bekend gemaakte jaarcijfers (Pdf).
Garmin is al enige tijd in een hevig gevecht verwikkeld met rivaal TomTom. Het bedrijf is wereldwijd de grootste leverancier van navigatieproducten, maar loopt in Europa achter. In het EMEA gebied heeft TomTom 32 procent markaandeel en Garmin 17 procent, volgens cijfers van Canalys. Toch zag het bedrijf het aandeel op de markt voor autonavigatie in het eerste kwartaal groeien. Volgens Garmin hebben mobiele aanbieders en consumenten veel belangstelling de onlangs gelanceerde nuvifone, een mobiele telefoon annex mobiel navigatiesysteem. Om die producten agressiever in de markt te zetten, wordt de distributie gereorganiseerd.
Voor Nederland zijn er op korte termijn geen veranderingen op til, zegt Remco Flikweert van Garmin Nederland. Sinds 2006 wordt Garmin in ons land vertegenwoordigd door Sailtron BV uit Houten. Wel heeft het bedrijf onlangs met de Nederlandse vestiging van BrightPoint een afspraak gemaakt over de distributie van de consumentenproducten, maar BrightPoint is een van de afnemers. "We zien het marktaandeel in Nederland groeien," zegt Flikweert.
In heel Europa zette Garmin in het eerste kwartaal van 2008 al 221 miljoen dollar om, een stijging van 27 procent, maar dat is nogal altijd bescheiden vergeleken met de Aziatische markt.
TomTom gaf vorige maand nog een winstwaarschuwing voor het eerste kwartaal van 2008 af, onder meer vanwege de dure overname van Tele Atlas. De nettowinst daalde tot 7 miljoen euro, 83 procent minder dan een jaar geleden. In heel 2007 stond de winst onder druk door het marktgevecht met Garmin. De gemiddelde verkoopprijs per apparaat daalt namelijk snel.