De wijze waarop Apple zijn webbrowser Safari 3.1 verspreidde mocht dan misschien niet helemaal netjes zijn, het lijkt wel zijn vruchten af te werpen.
Cijfers van Net Applications laten zien dat in april het markaandeel van Firefox na maanden van sterke groei nu ineens een daling kent van 1 procent. In diezelfde periode groeit Internet Explorer 7 met 0,15 procent en Internet Explorer 6 met 1,05 procent
Met de lancering van de nieuwste versie van Safari voor Windows en de Mac, kwam ook een update uit voor Apple software op Windows. Deze laatste versie van Safari werd hiermee automatisch aangeboden aan Windows-gebruikers bij de softwareupdates van iTunes en QuickTime. Hiermee probeerde Apple de webbrowser actief aan de man te brengen.
De cijfers van Net Applications tonen dat de browser van Apple op Windows in april een grotere groei kende dan ooit. Het marktaandeel van Safari is meer dan drie keer zo groot: Safari 3.1 ging van 0.82 procent in maart naar 2,95 procent in april.
Na druk van onder meer de CEO van Mozilla veranderde Apple de automatische installering van Safari. Het is de vraag of Apple de groei van Safari hiermee in de volgende maand vast kan houden.