Media analist Screen Digest verwacht dat tegen 2012 1,77 miljard euro gespendeerd wordt op de markt voor mobiele advertenties. Tv-reclames voor de mobiel nemen hierin het leeuwendeel voor hun rekening.
Het bedrijf onderzocht de mogelijkheden van de opkomende markt waarbij consumenten via hun mobiele telefoon advertenties in de vorm van tv, video, games, user-generated content of muziek voorgeschoteld krijgen.
Van de eerder genoemde 1,77 miljard is 1,55 miljard voor rekening van televisiereclame op de mobiel. Verder is te lezen in het onderzoek dat landen als Japan en Zuid-Korea grotere reclamekansen kennen dan landen waar mobiele tv geleverd wordt in een abonnementsvorm.
Tot 2012 zal de markt vooral in ontwikkeling zijn. Het duurt nog even voor het de grote massa heeft bereikt. Screen Digest is van mening dat games, user-generated content en muziek tegen zullen vallen als reclamevorm. Toch zullen de ontwikkelingen op dit gebied wel genoeg innovatieve marketingkansen bieden voor merken die graag interactie zien met de consument.
Mobiel adverteren kent een aantal voordelen. Zo is het onder meer mogelijk om een ontvanger, waar deze zich ook bevindt, direct te bereiken. En ook de mogelijkheid tot interactie is zeker aanwezig bij mobiel adverteren. Desondanks staat deze markt nog aan het begin van een lange weg omhoog.
Aan het onderzoek werkten experts mee op het gebied van reclame uit 25 landen. Zij waren positief over de mogelijkheden die adverteren op de mobiel biedt en dan met name de mogelijkheid om je specifiek te richten op een locatie, de interactie en de hoge respons. Van de ondervraagden had tot op heden maar 15 procent de mogelijkheid van mobiel adverteren benut.