De meeste Nederlandse managers vinden ict belangrijk voor hun bedrijfsvoering. Toch houden sommige leidinggevenden zich liever met andere zaken bezig. Zij vinden ict vooral ‘kostenverslindend en technisch'.
Hoewel de meeste managers het er over eens zijn dat ict-investeringen belangrijk zijn, zorgt eenderde van het topmanagement niet voor voldoende ict'ers en middelen om tot een goed resultaat te komen. Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young.
Directeuren, managers en professionals geven de kwaliteit van de ict binnen het bedrijfsleven en de overheid een 6,7. De dienstensector scoort iets beter en krijgt een zeven, aldus de onderzoeksresultaten.
Hoewel de rapportcijfers iets hoger zijn dan die van vorig jaar, krijgen vooral managers een magere voldoende. Vergeleken met de andere cijfers over de kwaliteit van ict binnen het bedrijfsleven scoort de manager het laagst. De uitleg over ict die leidinggevenden bieden, kan beter, vinden de deelnemers aan het onderzoek. Op dat gebied krijgt de manager een zes. Bovendien is 38 procent van de managers zich niet bewust van ict-ontwikkelingen en communiceert bijna de helft niet over de afgesproken ict-strategie.
Toch wordt ict door het grootste deel van de top in Nederland omschreven als ‘waardevol', aldus de onderzoekers. Ict zou hoog op de agenda staan en een integraal onderdeel van de strategie vormen."Het gaat hier niet om onkunde, maar om onwil", constateert Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. Volgens Verschuur is een deel van het topmanagement niet geïnteresseerd in ict, omdat het ‘kostenverslindend en technisch' is.
> Zij vinden ict vooral ‘kostenverslindend en technisch’.
Persoonlijk zou ik het handig vinden als iets ‘kostenverslindend’ werkt. Dat is namelijk de tegenhanger van ‘geldverslindend’.
Er staat wel zo mooi vermeld dat het ‘kostenverslindend en technisch’ is. Maar zeg dan gewoon dat ze te lui zijn om een beetje interesse in te tonen.