Vage afspraken maken en kritiek uitstellen, is niet handig. Voor ict-managers die willen weten hoe het geven van feedback wél moet: vijf tips.
Feedback geven iets anders dan een lijstje afwerken van alle punten met kritiek, zegt auteur Jonas Rubrech. In zijn nieuwe boek ‘Interpersoonlijke vaardigheden voor ict'ers' vertelt hij ook hoe het wél moet.
Volgens Rubrech bepaalt de manier waarop feedback gebracht wordt voor een groot deel of de ontvanger er iets mee doet. De auteur raadt ict-managers onder andere het volgende aan:
- Neem verantwoordelijkheid voor de feedback. Je bent dan geloofwaardiger en de persoon in kwestie zal zich minder snel aangevallen voelen.
- Begin met iets positiefs, breng dan het negatieve nieuws en sluit af met weer iets positiefs.
- Maak concrete en haalbare afspraken en kom ze na.
- Geef, indien mogelijk, kritiek op het moment dat de gedraging zich voordoet of zo snel mogelijk daarna.
- Houd rekening met het zogenaamde ‘better-than-the-rest-effect': mensen zijn geneigd zichzelf beter dan gemiddeld te vinden en dus hun prestaties te overschatten. Ga er niet vanuit dat de werknemer weet wat je bedoelt. Wees expliciet.