Internetserviceprovider BIT werd opgericht aan de bar van een tafeltennisclub. Toen deze club een nieuwe sponsor zocht, besloot BIT zijn naam aan de club te verbinden.
Bedrijf: BIT
Sponsort: Tafeltennisvereniging BIT
Michel van Osenbruggen, directeur van BIT
De naam van het bedrijf is dezelfde als die van de vereniging. Is dat toevallig?
Het bedrijf BIT is eigendom van twee aandeelhouders, waar ik er een van ben. Die twee aandeelhouders zijn allebei tafeltennissers. We speelden allebei bij een andere vereniging, maar zijn elkaar bij de bar bij een vereniging tegengekomen. Daar hebben we gepraat over internet en technologie. Eigenlijk is deze club de geboorteplek van het bedrijf BIT.
Toen we erachter kwamen dat deze club een nieuwe sponsor zocht, hebben we aangegeven dat wij de vereniging wel wilden sponsoren. Deze club heette eigenlijk altijd naar de hoofdsponsor, vandaar dat ze onze naam hebben overgenomen.
Doet de sponsoring ook nog goede dingen voor jullie imago?
Nee, maar dat is ook niet de insteek. Dit is een armlastige vereniging, dat de reden dat wij willen sponsoren. Tafeltennisverenigingen vallen bij het gemeentebeleid meestal buiten de boot. Voetbalverenigingen hebben het wat dat betreft makkelijker.
Is er wel overeenkomst tussen het imago van tafeltennis en het imago van BIT?
Daar heb ik nooit echt bij stilgestaan. Tafeltennis is een gemoedelijke sport. Er is niet zoiets als voetbalvandalisme. Tafeltennis is ook relatief onbekend. BIT is tussen de grote telecomgiganten ook maar kleine onbekende speler.
Hoeveel geld betalen jullie voor de sponsoring?
Het precieze bedrag weet ik niet. Het gaat om ongeveer duizenden euro's per jaar. We hebben wel besloten het bedrag jaarlijks te indexeren. Het moet wel een beetje in verhouding blijven.
En wat krijgen jullie daarvoor?
De naam staat op de clubkleding en op het pand. De club heeft wel een eigen logo. Doordat de club dezelfde naam heeft als het bedrijf worden we wel genoemd in de krant.
En werkt dat?
We horen wel dat mensen onze naam kennen omdat ze het in de krant hebben gezien. Er zijn natuurlijk wel ict-managers of andere verantwoordelijken die in Ede wonen en die over de club lezen in de krant.
Ik hoop dat mensen ons zo een sympathiek bedrijf vinden, juist omdat de sponsoring geen commercieel doel heeft.
De sponsor: ‘Het is de geboorteplek van het bedrijf’,
Moet eigenlijk zijn:
De sponsor: ‘Het is de Bank van de Hypotheek’.