Thema’s als ‘Green IT’ en de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven alom op het Premier Business Leadership-event van SAS. Dat werd deze week in het Wembley-stadion in Londen gehouden en kreeg 1200 deelnemers over de vloer.
Het was de gelegenheid voor SAS om een nieuwe ‘duurzame’ oplossing aan te kondigen, SAS for Sustainability Management. Dat is een "geheel van sofwaretoepassingen die het mogelijk maken om te meten en rapporten te genereren en beheren, om de meest pertinente en efficiënte strategieën te bepalen om de milieu-, economische en maatschappelijke situatie van een bedrijf te beïnvloeden.
SAS for Sustainability Management is gebaseerd op SAS Enterprise Intelligence Platform en doet dus beroep op tools voor prestatiebeheer en ‘activity-based costing’. Daarmee kan de nieuwe oplossing niet alleen de ecologische voetafdruk van een bedrijf berekenen, maar ook diverse scenario’s modelleren en simuleren, om zo tot voorspellingen en scenario’s rond de impact van aanpassingen te komen.
De oplossing moet vragen beantwoorden als ‘welke site is de grootste energieslokop, per m² of per werknemer’, ‘via welke site of welk proces kan ik veranderingen lanceren’, ‘wat is de interactie tussen ethisch gedrag, respect voor het milieu, rendabiliteit per werkgever en compliance’, ‘welke processen moet ik aanpassen zonder de integriteit, performantie en rendabiliteit aan te tasten’, enzovoort.
SAS for Sustainability Management wordt al gebruikt door Cisco, dat dienst deed als testklant. De oplossing wordt onder licentie aangeboden, maar ook als een soort dienst. Zo wil SAS ook tot bij de kmo’s geraken. Nu nog de partners meekrijgen…
De onvermijdelijke vraag
In het auditorium van het Premier Business Leadership-forum was natuurlijk ook SAS-ceo Jim Goodnight beschikbaar voor vragen, in het bijzonder over de overnameplannen van het bedrijf in de sterk veranderde BI-markt. Het antwoord bracht weinig nieuws aan het licht, namelijk dat SAS niet onbewogen zal blijven. "Wij werken aan verscheidene overnames waarover ik momenteel niets mag onthullen."
Overnames bij SAS zijn over het algemeen gericht op technologie of op competenties in specifieke sectoren, "en dus niet op het winnen van marktaandeel, zoals bijvoorbeeld Oracle het doet omdat het bedrijf innovatieve kracht ontbeert… Dat heeft Larry Ellison trouwens zelf erkend", aldus nog Goodnight. Hij deelde bovendien nog een tweede steekje uit aan, zonder ze te noemen, Cognos en Business Objects, "die voortaan verplicht zijn om uitleg te geven bij de problemen van hun moederbedrijf. Kijk naar SAP, dat uiteindelijk heeft toegegeven dat zijn datawarehousingstrategie fout was."