GfK en TNS, de grootste Duitse en de grootste Britse marktonderzoeker, kondigen een fusie aan. Dat heeft ook grote gevolgen voor de Nederlandse markt van marktonderzoek.
De fusie van TNS en GfK komt niet als een verrassing. Ze worden wel groot. Met een gezamenlijke omzet van 4 miljard gaan ze marktonderzoeker Nielsen te lijf die op 4,7 miljard dollar omzet staat. Beleggers waren er blij mee: de koers van TNS steeg met 16 procent en die van GfK met 8 procent.
De officiële aankondiging spreekt van GfK-TNS als de nieuwe naam. Dat zal dan ook in Nederland wel de naam worden van de bundeling van TNS Nipo in Amsterdam, hier de grootste marktonderzoeker, en GfK Nederland in Dongen en Intomart GfK in Hilversum. Dat wordt hier te lande een hele grote speler in marktonderzoek, wellicht reden voor de NMa om naar de fusie te kijken.
De beide voorzitters van de groepen, Hans-Joachim Riesenbeck van GfK en Donald Brydon van TNS, worden samen voorzitter van de raad van commissarissen. Brydon treedt terug in 2010 waarna Riesenbeck als enige president-commissaris zal worden.
Voorzitter van de raad van bestuur wordt de huidige baas van TNS, David Lowden. Ook komt het mondiale hoofdkantoor in Londen, met een ‘hoofdkantoor’ met ‘belangrijke activiteiten’ in Neurenberg, de zetel van GfK nu. Professor Dr. Klaus Wübbenhorst, bestuursvoorzitter van GfK, treedt terug en wordt commissaris.
Ook marketing- en reclamegroep WPP wilde TNS inlijven, zo ging het gerucht, maar deze vist nu achter het net mocht de fusie slagen. Volgens WPP is marktonderzoek een van de onderdelen van marketing met de hoogste groeipotentie. Ook werd TNS genoemd als mogelijke prooi voor durfinvesteerders.
In een interview in The Times vandaag zegt TNS-baas David Lowden nog een enorme groeimarkt te zien voor het gezamenlijke bedrijf in India en China.
Ook een economische recessie, zegt Lowden, is goed voor de vraag naar marktonderzoek. De onzekerheid groeit, ook dankzij de kredietcrisis. Op basis van marktonderzoek proberen concerns hun strategie bij te stellen. Ook maken banken zich zorgen om hun imago – waarvan we hier alles weten met het aan de oppervlakte komende, door valse beloften omgeven woekerpolissen – wat volgens Lowden leidt tot meer imago-onderzoek.
Ook noemt hij ‘crisismanagement als big business’ voor marktonderzoek: Mattel moest speelgoed terughalen vanwege verf met lood en liet via online onderzoek razendsnel bepalen wat de response moest zijn. Ook liet een sponsor van Big Brother, Carphone, via marktonderzoek bepalen of ze zich al dan niet moest terugtrekken an een rel vanwege racisme.