Al dat gepraat over soa is leuk en aardig, maar de investering is fors. Hoe krijg je zoiets bedrijfsbreed gerealiseerd?
Bedrijven zijn vaak ingedeeld in productlijnen of business units, dat wil zeggen, in compartimenten met een eigen focus, functioneel, geografisch of dergelijk. Business units hebben vaak tot op grote hoogte autonomie inclusief een eigen bugdet; ze maken gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen als HR, marketing en vaak ook it, hoewel je vaak ziet dat er stukjes eigen it van business units bestaan met gespecialiseerde functies.
Projecten worden binnen business units gefinancierd en gerund. Projectbudgetten varieren maar zijn zelden echt ruim bemeten. Introductie van een soa-infrastructuur over de rug van projecten binnen business units gaat notoir vaak fout. Waarom? De investering in mensen en materiaal is een forse toeslag bovenop de projectkosten, terwijl de voordelen pas echt werken als ze bedrijfsbreed worden ingezet.
Ik heb het zelf nog niet gezien dat er een it-afdeling wordt voorzien van voldoende budget om een bedrijfsbrede soa-infrastructuur te realiseren (tot grote fustratie van de betrokken it'ers, die immers het beste voor hebben voor iedereen).
Zou het ook mogelijk zijn om er te komen, maar dan vanuit de bestaande projecten en business-sturing? Misschien wel, maar dat zal gepaard gaan met een paar culturele veranderingen. Om te beginnen zal een it-afdeling de taal van de business unit moeten gaan gebruiken en in business-termen gaan praten over welke functionaliteiten er gerealiseerd gaan worden, en voor hoeveel geld.
Ik heb het idee dat er aan de business-kant grotere wijzigingen moeten plaatsvinden. Op het moment dat daar projecten worden geinitieerd, zal de it-afdeling hierbij moeten worden betrokken, net als de product managers, marketeers, opleiders, etc. Daarnaast zal een project open moeten staan voor gemeenschappelijke voorzieningen die ‘elders’ in het bedrijf worden gerealiseerd. Onder regie en budget van iemand anders, met de prioriteiten van iemand anders.
De roi van soa wordt bedrijfsbreed gerealiseerd en de it-afdeling komt de eer en verantwoordelijkheid toe om de ‘return’ daadwerkelijk te realiseren. De prijs? Volgens Dilbert, een ‘suit’ worden.