Ik verbaas me er altijd over wat callcenters over mij weten. “Meneer Spoelstra, klopt het dat u tussen de 20 en 55 jaar bent?” Hoe doen ze dat? Zo precies kun je nooit gokken, dan moet je voorkennis hebben.
Onze privacygegevens liggen op straat. Met de komst van ict is het lekken van privacygevoelige gegevens alleen maar groter geworden. Groot voordeel van gegevens automatiseren is dat je ze snel met zo veel mogelijk mensen kunt delen en als er iets is dat je met privacygevoelige gegevens niet wilt, dan is het wel je gegevens snel met zo veel mogelijk mensen delen.
Maar wat is het alternatief? Alles weer in papieren dossiers. Die kunnen ook gekopieerd worden. Of uit het bestelbusje van TNT Post vallen.
Goed beveiligen blijft een kunst, maar voorkomen dat ze het kraken kun je nooit. Ik ben altijd verbaasd dat er commotie ontstaat als een chip of beveiligde software gekraakt wordt. Zijn er dan mensen die denken dat je iets niet kunt kraken? Hebben deze mensen vroeger nooit naar The A-team gekeken? Alles is te kraken. Vraag maar aan de CD- en DVD-industrie.
Zij hebben de moed al opgegeven. Zij beveiligen hun DVD's met een videoclip waarin men vertelt dat kopiëren diefstal is. Gevolg hiervan is dat op alle illegale DVD's die clip er afgehaald is en mensen die netjes betaald hebben eerst zo'n irritante boodschap moeten bekijken. Je kunt de clip niet eens doorspoelen. Dat zal waarschijnlijk wel kunnen, maar ik kan het niet.
Ik kan ook geen DVD's kraken. Ik koop alles netjes. En dat zal ook wel in een bestand staan, want ik krijg via mijn e-mail altijd verdacht veel aanbiedingen van DVD's.
Hoezo vind u dat precies meneer Spoelstra, er zit 35 jaar tussen, grote kans dat het antwoord ja is. Daarnaast, tussen de 20 en 55 jaar is toch de grootste doelgroep, namelijk die van de werkende mensen? Of zie ik dat verkeerd, dat is geen gok, dat is gewoon de specifieke doelgroep waar men zich op richt, want daar valt geld aan te verdienen! Bovendien, gezien het begin van de vraag zitten ze er dus ook wel eens naast, want anders zouden ze niet beginnen met “Klopt het dat u…”
De conclusie hieruit dat onze gegevens op straat liggen vind ik dan ook erg overdreven. Volgens mij moet de gemiddelde burger maar eens beter de voorwaarden van allerlei instellingen gaan lezen waarop men zich abonneert/of aankopen bij doet, zowel via reguliere kanalen als het makkelijke internet waar men zijn/haar gegevens te kust en te keur achterlaat. Veelal staat namelijk in de voorwaarden van een dienst omschreven dat de persoonlijke gegevens verstrekt kunnen worden aan belanghebbende partijen die naar aanleiding van aangegeven interessegebieden/aankopen contact kunnen opnemen en indien men dit NIET wenst men dit bij het invullen van de personalia dan kenbaar dient te maken. Of dit laatste een juiste procedure betreft laat ik even in het midden, ook of het bij niet gewenst zijn het altijd mogelijk is om dit aan te geven en/of dit altijd netjes wordt nageleefd, kan ik geen oordeel over vellen. Maar privacy begint wel ten eerste bij jezelf. Zodra je je overal op inschrijft/abonneert, zomaar aankopen op internet doet bij bedrijven zonder eerst de voorwaarden door te lezen, al was het maar om reden van verkrijgen informatie van de garantie en rma procedures en wijze van retourzending, dan liggen je persoonlijke gegevens zo op het bureau van een voor jou niet bekende telemarketeer of callcenter instelling, maar dit komt dan niet louter doordat bedrijven niet netjes met persoonlijke gegevens omgaan.