KPN won afgelopen jaar 257.000 nieuwe tv-klanten, wat het totaal op 553.000 brengt. Het bedrijf claimt dat het 8 procent van de totale tv-markt in handen heeft. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers, die voldoen aan de verwachtingen van analisten.
Telecombedrijf KPN zag de omzet afgelopen jaar met 22 procent toenemen tot 3,6 miljard euro. Debet daaraan zijn de omzetbijdragen van de nieuwe dochterbedrijven iBasis en Getroncis. De nettowinst steeg met 6,7 procent tot 334 miljoen euro.
Vanochtend presenteerde KPN de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2008.
Aandeel mobiele data groeit
Bijna de helft van de omzet, 1,7 miljard euro, is afkomstig uit mobiele dienstverlening in België, Duitsland en Nederland. Dat is nog overwegend spraak- en sms-verkeer, maar in groeiende mate ook omzet uit mobiel dataverkeer.
Anders dan T-Mobile en Vodafone gaat KPN niet erg ver met de specificatie van zijn data-omzet. Het enige detail: op de Nederlandse zakelijke mobiele markt werd een omzet van 213 miljoen euro geboekt, waarvan 15 procent uit mobiel dataverkeer kwam, een percentage dat vorig jaar op 9 procent lag. Op de consumentenmarkt was 22 procent van de omzet afkomstig uit mobiel dataverkeer, ínclusief sms. Dat is 4 procentspunten meer dan vorig jaar.
Telecombedrijf op tv-markt
Naast mobiel internet is ook de tv-markt een betrekkelijk nieuwe voor KPN. Via de digitale ether (Digitenne, DVB-T), wat binnenkort ook geschikt wordt voor ontvangt op de telefoon (DBV-H), ontvangen enkele honderdduizenden Nederlanders een tv-signaal van KPN.
In het eerste kwartaal van 2008 won KPN 56.000 tv-klanten, wat het totaal op 553.000 brengt. Een jaar geleden lag dat aantal nog op 296.000, wat zich om laat rekenen tot een jaargroei van 86 procent. KPN claimt dat het 19 procent van de digitale tv-markt in handen heeft en 8 procent van de totale tv-markt.
Eind maart 2008 was de dekking van KPN’s DVB-H-netwerk 70 procent. De commerciële lancering van ’telefoontelevisie’ staat gepland voor medio 2008. Of er veel belangstelling voor deze dienst zal zijn, valt te betwijfelen. Slechts een betrekkelijk klant aantal mobieltjes ondersteunt de DVB-H-technologie.
’18 procent louter mobiel’
Achttien procent van de huishoudens heeft volgens KPN geen vaste telefoonaansluiting meer. Zij bellen enkel nog met de mobiele telefoon en halen internet van de kabel of uit de lucht bij de buren.
Zeventigduizend mensen zegden afgelopen kwartaal hun vaste telefoonlijn op. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde in een jaar met een kwart tot 2,7 miljoen. Het aantal VoIP-aansluitingen daarentegen steeg met 42 procent tot 923.000.
Aan breedbandklanten won KPN er 329.000 in een jaar, wat het totaal op 2,4 miljoen bracht.
Het bedrijf bedient in Nederland 6 miljoen mobiele bellers met een van zijn merken, van wie 57 procent prepaid belt. De gemiddelde omzet per klant per maand ligt op 22 euro.
De KPN-cijfers zullen ook vanuit Spanje goed worden gevolgd. Vorige week werd bekend dat het Spaanse Telefónica KPN’s Duitse dochter E-Plus mogelijk wil overnemen.
Bron foto: kouchi (CC)