Het delen van foto’s, microbloggen, rss, widgets, podcasts, video’s uploaden: de sociale media zijn nog steeds bezig met een sterke opmars. Mediacommunicatiebureau McCann heeft dinsdag de resultaten van een wereldwijd onderzoek naar de impact van sociale media gepresenteerd.
Het rapport is onderdeel van een doorlopend project waarbij het consumentengebruik, de attitudes en interesses van gebruikers van sociale mediaplatforms worden gemeten. Het eerste onderzoek werd gepubliceerd in 2006, De derde studie is afgerond in maart dit jaar. Hiermee hoopt de organisatie wereldwijd trends in kaart te brengen.
Het meest recente rapport laat de nog steeds een groei zien in het gebruik van sociale media. Zo blijkt onder meer dat het merendeel van de gebruikers meer content produceert dan de voorgaande jaren, waarmee de nadruk komt te liggen op actieve participatie. Aziatische markten staan hierin bovenaan. In deze regionen wordt de meeste content gecreëerd.
Een andere bevinding uit het rapport is de internationalisering van de mediaconsumptie dankzij de wereldwijde sociale platforms. Alle sociale mediaplatforms kenden een groei in de tijd dat het onderzoek liep, waarbij video het platform is dat de meeste groei kent: van 31 procent in het eerste onderzoek naar 83 procent in het meest recente rapport.
Wereldwijd heeft 75 procent van de ondervraagden zich aangesloten bij een sociaal netwerk. Waarmee dit onderdeel van de sociale media het favoriete platform is om content te maken en delen. Van de sociaal netwerkleden heeft 55 procent wel een foto’s geüpload en 22 procent deed hetzelfde met video’s.
En weblogs, die mogen zich ondertussen rekenen tot de mainstream media. De onderzoekers gaan zelfs zo ver dit mediaplatform een geduchte rivaal van de traditionele media te noemen. Van alle gebruikers heeft 73 procent wel eens een blog gelezen. Op dit moment zijn er 184 miljoen bloggers wereldwijd. China kent de grootste community van bloggers: 42 miljoen. Dat is meer dan het aantal bloggers in de Verenigde Staten en Europa bij elkaar.
Het onderzoek is verder erg optimistisch over de rol van adverteerders en marketeers in het sociale mediatijdperk. Applicaties, content en diensten bieden adverteerders en marketeers talrijke mogelijkheden om een merk stevig in de markt te zetten.
Sociale media hebben, aldus de conclusies in het rapport, impact op de reputatie van een merk. Van de ondervraagden post 34 procent opinies over producten en merken op hun blog. Net iets meer, 36 procent, denkt positiever over bedrijven met een weblog dan de concurrenten die dit ontberen.
Het onderzoek stipt aan dat de blogosphere zo groot dat het een accurate barometer is van de publieke opinie. Voor marketeers en adverteerders een waardevolle bron voor onderzoek om de reacties op marketinginitiatieven na te gaan.
Ook zijn er volgens McCann genoeg ontwikkelingen om in gaten te houden. Onder meer netwerken gericht op goed afgebakende, specifieke doelgroepen, white label sociaal netwerken die de gebruiker een eigen netwerk laten creëren, reputatie management en social network aggregators, waarbij het van belang is om alle sociale netwerken in één plaats onder te brengen.
Het onderzoek is gehouden onder actieve internetgebruikers in de leeftijd van 16 tot 54 jaar. In totaal werden er 17.000 mensen ondervraagd uit 29 landen. De onderzoeksgroep bestond uit actieve internetgebruikers.
Bron foto: simiant (CC)