Digitale loketten van gemeenten blijken in beperkte mate gekoppeld te zijn aan de backoffice-systemen. Slechts vier procent van de gemeenten heeft een koppeling voor alle relevante producten ingericht. Dit stelt Ernst & Young in het rapport 'Vandaag op Morgen, lokale krant of chat?'.
Beperkte koppeling
Uit het rapport 'Vandaag op Morgen, lokale krant of chat? Wat verwacht de burger van de dienstverlening door de gemeente' van Ernst & Young EDP Auditors blijkt dat ongeveer tweevijfde (37 procent) van de gemeenten in Nederland geen koppeling heeft tussen het digitale loket en de achterliggende administratieve systemen. Zo'n 41 procent beschikt over een beperkte koppeling tussen e-loket en backoffice en slechts vier procent heeft een verbinding voor alle relevante producten. Bovendien heeft maar liefst 18 procent geen zicht op of achter het loket automatische gegevensverwerking plaatsvindt.
Toch ziet Ernst & Young lichtpuntjes. Eind 2006 ontbrak nog bij tweederde van de gemeenten een koppeling en had nog maar 1 procent een relevante verbinding tot stand gebracht tussen front- en backoffice. Het adviesbureau constateert verder dat het realiseren van een adequate infrastructuur een randvoorwaarde is om te voldoen aan de behoeften van de burger. Burgers geven de digitale dienstverlening van de lokale overheid een 6,5. Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties streeft naar een rapportcijfer 7.
Regie
Ernst & Young onderstreept de bevinding van de commissie Wallage/Postma uit hun rapport 'Het Uur van de Waarheid' dat een sterkere regie nodig is bij de ontwikkeling en invoering van de digitale dienstverlening bij de lokale overheid. Deze commissie stelt een Nationaal Urgentie Programma (NUP) voor dat ervoor moet zorgen dat de e-overheid aan het eind van de huidige kabinetsperiode in grote lijnen is gerealiseerd.
Dat een strakkere regie raadzaam is, komt ook naar voren bij een andere conclusie uit het onderzoek van Ernst & Young. Onder ambtenaren blijkt de verdeeldheid over de belangrijkste flessenhalzen bij de verdere realisering van de e-overheid groot. Veel van de ondervraagde dorknopers hebben geen mening over de grootste bottleneck of noemen 'de organisatie' of 'geld' de voornaamste barrière.
dor?kno?per (dem; dorknopers)
1 (pejoratief) saaie, strenge, naar de letter van de wet handelende ambtenaar
Vanwaar uit het niets deze negatieve kwalificatie beste Rik? Journalistiek gezien niet best.
En verder: Het is juist dat geld en de organisatie grote bottlenecks zijn. De landelijke overheid met al zijn urgentieprogramma’s geeft gemeentes vrijwel nooit extra geld om e.e.a. in te voeren. Terwijl er toch echt een forse investering nodig is alvorens de voordelen behaald kunnen worden. Ook ligt de focus van de ministeries vooral op het realiseren van landelijke voorzieningen, terwijl veel van de problematiek lokaal is (ieder product zijn eigen systeem omvormen naar een samenhangende architectuur). En de veranderopgave die dit meebrengt richting de organisatie is niet gering. Ook al omdat het betekent dat mensen op een andere manier moeten gaan werken, vaak met minder autonomie op afdelingsniveau.