Onder de kop ‘Outsourcing is noodzakelijk om te kunnen innoveren!' heeft expert Alfred van Zwienen een bijdrage aan het weblog van het nieuwe Topic Outsourcing geleverd. Hij stelt dat bedrijven die automatisering niet als core business hebben innovatie kunnen verwezenlijken door uit te besteden. Dit vraagt om discussie, dus onze experts aan het woord.
Op het weblog van het Topic Outsourcing zegt Alfred van Zwienen, directeur en oprichter van HR Centre, dat bedrijven waarvoor de automatisering niet de core business is, veel tijd en geld moeten investeren als het gaat om het innoveren van hun software. "Een kleine verandering in een werkproces leidt al snel tot een bovenmatige inspanning om de software aan te passen. Door de automatisering uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf krijgt het bedrijf toegang tot de laatste methoden, technieken, trends, ontwikkelingen en hulpmiddelen op het gebied van automatisering, zonder daarvoor zelf een diepte-investering te hoeven doen. Die kunst verstaat een gespecialiseerd bedrijf uiteraard beter dan een niet gespecialiseerd bedrijf. Ict-dienstverleners zijn door hun schaalvoordeel beter in staat om in te spelen op de laatste ontwikkelingen en trends. Dit maakt outsourcing dus noodzakelijk om te kunnen innoveren op ict-gebied!"
Simon Kornblum
Manager Business Development
Raet
"Naast de genoemde (bovenmatig) benodigde inspanning zie ik dat klanten veelal bewust kiezen voor outsourcing, omdat het klanten vaak ontbreekt aan specifieke benodigde kennis. In HR en salarisadministratie gaat dit dan vaak om het toepassen van veranderende wet- en regelgeving of het toepassen van cao-wijziging of andersoortige arbeidsvoorwaarden. Uitbesteding brengt rust en voorspelbaarheid in het proces. Kwaliteit, continuïteit en veelal ook kostenbesparing zijn directe resultanten van een strategisch uitbestedingsbesluit."
Paul Albada Jelgersma
Director Portfolio & Services Innovation
Atos Origin
"Outsourcing is geen garantie voor innovatie! Inderdaad, grote ict-dienstverleners kunnen gebruikmaken van hun schaal en bredere expertise om nieuwe technologie en toepassingen beschikbaar te maken voor hun klanten. De benodigde investering wordt over een groter gebied verdeeld en de business case is dus sneller gemaakt. Let als klant van een ict-dienstverlener er wel op dat de innovatie niet stopt na het getekende outsourcingcontract. Innovatie moet vastgelegd zijn in het bedrijfsmodel van de dienstverlener en vastgelegd zijn in de afspraken met de klant. Door innovatie als structureel onderdeel op te nemen in de gezamenlijk overeengekomen SLA, ben je als klant ervan verzekerd dat je ook gebruik kunt maken van de nieuwste technologie."
Hans Reterink
Managing consultant
Berenschot
"Je moet goed nadenken hoe je innovatie kunt versterken door outsourcing. Door softwareontwikkeling uit te besteden, ontstaan ook extra schakels. Afspraken in een SLA leiden in de praktijk soms moeizaam tot innovatie, ook als beide partijen dit echt willen. Schaalgrootte kan ook verlammend werken. Ik zie drie mogelijkheden voor versterking van innovatie: 1) als het gaat om een bekend en genormaliseerd proces, waarvoor een externe partij voor vele klanten de beste oplossingen in de software kan aanbrengen, 2) bij een langdurig partnerschap waarbij beide partijen zich strategisch en tactisch committeren en 3) bij outsourcing van een bedrijfsproces waarbij de outsourcer procesverbeteringen samen met de softwareaanpassingen kan doorvoeren waarbij idealiter synergie vanuit meerdere, gelijksoortige klantrelaties de innovatie kan aanwakkeren. Daarbij is een flexibele en voortdurend verbeterende instelling van vooral de outsourcer essentieel."
René van Etten
Algemeen directeur
Dari IT Services
"Een en ander is mijns inziens volkomen afhankelijk van de processen, de techniek die geoutsourced dient te worden en de situatie van de klant (bedrijfsgrootte, branche en strategische afhankelijkheid van hetgeen geoutsourced dient te worden). De stelling dat outsourcing noodzakelijk is om te kunnen innoveren gaat mij te ver; dit zou betekenen dat bedrijven die de techniek in eigen huis hebben en houden geen innovatie zouden kunnen doormaken. Wel denk ik dat outsourcing kan zorgen voor extra innovatie, vooral door kennis vanuit de sourcer en het beter inzetten van eigen resources (meer functioneel in plaats van technisch operationeel)."
Age-Jan van der Meer
Senior manager
Ernst & Young Advisory
"Ik zie in de praktijk vaak het tegenovergestelde: ict-dienstverleners beperken juist het innovatievermogen van de klanten. Het klopt dat de gespecialiseerde dienstverleners de benodigde kennis in huis hebben om de automatisering adequaat te onderhouden. Dit betreft dan vooral standaardapplicaties, die voor meerdere organisaties tegelijkertijd worden beheerd. De met deze dienstverlening gepaard gaande contracten zijn vaak ingestoken vanuit het adagium dat we kennen in de aannemerswereld: ‘minimale inspanning, voor een maximaal financieel resultaat'. In het algemeen ontbreekt het ict-dienstverleners aan voldoende kennis van de business van de klanten om op een goede innovatieve wijze te kunnen meedenken over hoe ict deze business adequaat kan ondersteunen. Daarmee wordt het ook voor hen een bovenmatige inspanning. Ik doe hierbij een oproep aan de ict-dienstverleners zich meer te verdiepen in (de problematiek van) de klanten om daadwerkelijk innovatief te kunnen opereren!"
Gert-Jo van der Heijden
Ict-servicemanager
Yacht
"Ik ben het wel eens met dat je door ict te outsourcen toegang krijgt tot de laatste methoden, technieken, trends, ontwikkelingen en hulpmiddelen op het gebied van automatisering, als je die zelf al niet in huis had. Ik ben het alleen niet eens met dat je hierdoor ook gaat innoveren. De toegevoegde waarde van outsourcing zit wat mij betreft juist in de industrialisering van de standaardprocessen, waardoor inzet van ict effectiever en efficiënter kan worden uitgevoerd. Webshops, preventief onderhoud en verkorting van de doorlooptijden van verstoringen zijn natuurlijk ook een vorm van innovatie, maar om te stellen dat outsourcing noodzakelijk is voor innovatie gaat mij te ver. Natuurlijk is het wel zo dat innovatie zal worden bevorderd door de leverancier, maar de reden daarvan is niet alleen in het belang van de demand-organisatie."
Cees Berrens
Strategic sourcing manager
BChanged
"Ik vind dit geen innovatie, dit is veel meer life cycle management op je diensten cq. dienstcomponenten. Met de argumentatie ten voordele van outsourcing ben ik het eens, echter niet in de context van innovatie. Met innovatie zie ik toch iets volledig nieuws invoeren. In relatie tot outsourcen plaats je dit niet alleen in een SLA, maar zorg je ook dat er een innovation board wordt ingesteld met de ontvangende en leverende partij aan tafel, die actief stuurt op innovatie in relatie tot de business-behoefte van de ontvangende partij."
Topic Outsourcing
Op www.computable.nl/outsourcing is het nieuwe Topic Outsourcing terug te vinden waar onder andere de bijdrage van Alfred van Zwienen en alle reacties daarop te lezen zijn. Vind je jezelf ook een expert op het gebied van outsouring? Mail dan je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar computable.outsourcing@vnumedia.nl. Ook voor de volgende topics zoeken wij experts:
SaaS
computable.saas@vnumedia.nl
Virtualisatie
computable.virtualisatie@vnumedia.nl
Open Source
computable.opensource@vnumedia.nl