Klanten die een aantal jaren geleden een CRM-systeem geïmplementeerd hebben, willen nu verrijking van het systeem. Dat is Jan-Paul Huiskamp, directeur van Qubics, opgevallen.
Huiskamp merkt dat eindgebruikers het CRM-systeem niet langer alleen als database en registratiesysteem gebruiken, maar ook bijvoorbeeld om onderzoek te doen onder hun klanten en de resultaten hiervan in het systeem terug te zien. Of om complete (e-) mail campagnes vanuit het systeem te kunnen regisseren.
De focus komt bij Qubics dan ook meer en meer te liggen op de toepassing van CRM als marketinginstrument. Huiskamp: "We zien CRM nu veel meer als marketingtoepassing en als campagne-managementsysteem. Inmiddels bieden we een compleet platform voor e-marketing dat volledig is geïntegreerd. Dit biedt onze klanten de mogelijkheid om commerciële berichten, nieuwsbrieven en enquêtes te versturen. De resultaten, zoals antwoorden op vragen en klikgedrag, zien ze terug op de klantkaart."
Vraag naar support
Een andere beweging die opvalt in de markt is dat klanten steeds vaker de technische ondersteuning uitbesteden. Klanten van Qubics die Goldmine of HEAT gebruiken, hebben de keuze uit verschillende support contracten. "Je merkt dat ze zelf steeds minder tijd willen investeren in het onderhoud van het systeem", vertelt Huiskamp. "Dankzij onze ruime ervaring en expertise bouwen klanten niet alleen gemakkelijker op onze technische en praktische ondersteuning, maar ook op ons advies. Hierdoor verschuift onze rol steeds meer van leverancier naar partner."