Op het weblog van het Topic Business Intelligence heeft expert Stefan van Duin een discussie aangezwengeld over de ‘i' in bi. Wat hem betreft zou business intelligence (bi) meer over ‘intelligence' moeten gaan. Onze bi-experts aan het woord.
Expert Stefan van Duin, senior manager van het bi-team bij Deloitte Consulting, vindt dat de term ‘bi' enorm beladen is geraakt. "Dit komt onder meer door uit de klauwen gelopen projecten met weinig zichtbaar resultaat, maar vooral omdat we met zijn alle veel projecten onder de noemer ‘bi' hebben gedaan, die eigenlijk ‘informatielogistiek', ‘datamanagement' of ‘reporting' hadden moeten heten. Daarmee hebben we de term ‘bi' aan enorme inflatie blootgesteld. Volgens mij is dit met name een positioneringskwestie: de functie van bi is niet om de business van platte informatie te voorzien, maar van bruikbare analyses, scenario's, projecties, risico assesments, etc. Als bi-functie ben je het loket waar men antwoorden kan halen. Dus veel meer business expertise in de bi-teams, veel meer analytische vaardigheden. Dan kunnen we het gelukkig gewoon weer ‘business intelligence' blijven noemen."
Erik Smits
Businessline manager
i3
"Herkenbaar, zeer herkenbaar, maar is het niet zo dat als ik als bi-deskundige verstand heb van verzekeringen, ik dan beter bij een verzekeraar kan gaan werken? Of als ik met bi kan voorspellen welke klanten binnen nu en een maand terugomen ik dan beter een winkel kan beginnen of, veel mooier nog, de beurs kan voorspellen…? Laten we als bi-deskundigen vooral niet te veel op de stoel van de manager, beslisser of businessanalist gaan zitten. Ook ik vind dat bi-deskundigen vaker naast de manager moet zitten en minder achter de pc om (on)gevraagde informatie te verzamelen, te integreren en beschikbaar te stellen. Maar vraag mij niet hoe een verzekeraar meer verzekeringen kan verkopen. Waar ligt de werkelijk toegevoegde waarde van bi? Naar mijn mening in het organiseren van een (kwalitatief) goede managementinformatievoorzieningn geen kwestie van techniek, software, datawarehouse, kubussen, dashboards. etc."
Machiel van Tilborg
Senior BW-consultant
ICE Consulting Services
"De intelligence-functie betreft verschillende handelingen: het verzamelen van gegevens, het homogeniseren van ongelijksoortige gegevens en de controle van de betrouwbaarheid, de opslag en de distributie naar de verschillende beslispunten. Als het over een herhaalbaar proces gaat (maandelijkse standaardrapporten), dan zijn deze functies in hoge mate te automatiseren. Gaat het over zaken die nieuw zijn, bijvoorbeeld een onverwachte marketingactie van de concurrent of het herijken van de strategie, dan zullen gegevens op dat moment verzameld moeten worden. Wat de inhoud van de rapportages of analyses op dat moment moet zijn, is niet tot nauwelijks te voorspellen. Dan zal de ‘human intelligence' de doorslaggevende factor zijn. Dus zorg voor een goede infrastructuur die bovenstaande zaken kan faciliteren en zorg ook voor mensen die de informatie op juiste waarde kunnen schatten en interpreteren."
Marco Bussemaker
Solution manager bi
Getronics PinkRoccade
"Zouden we, in plaats van te discussiëren over een definitie van bi, niet veel meer moeten discussiëren over hoe informatie in een organisatie wordt gebruikt? Wanneer er vraag is naar historische verantwoordingsrapportages, dan leveren we (niet sexy) verantwoordingsrapportages. Wanneer ons gevraagd wordt onvermoede of vermoede relaties te zoeken in grote hoeveelheden data, dan passen we (misschien wat meer sexy) datamining-technieken toe, etc. Uiteraard doen we dit in een kostenefficiënt ingerichte omgeving waaruit (voldoende, maar dat is een andere discussie) kwalitatief juiste informatie kan worden verkregen. Hiervoor moeten we met onze ‘klant' in overleg. Laat deze maar bepalen of wij daarvoor voldoende ‘intelligence' hebben ingebracht."
Henk Scholten
Managing director
BI-Team
"De mogelijkheden van bi hebben zich veel sneller ontwikkeld dan het inzicht bij het management. Als bi-specialist verbaas je je toch al jaren over de geringe inzet van de mogelijkheden. Die kloof wordt door de snelle ontwikkelingen van de techniek, bij veel bestaande bedrijven groter in plaats van kleiner. Vaker zien we dat het jonge middenmanagement bi zinvoller in weet te zetten dan de ceo en het beter gaat als men door de hele organisatie heen over goede feiten, sterke modellen en een goed opgebouwd stelsel van KPI's beschikt. En dat intelligent omgaan met interne en externe data tot de kern van het bedrijf moet doordringen. Een echte effectieve inzet van bi hangt af van de inzichten bij het management. De echt succesvolle projecten hebben directe aandacht en steun van de ceo. Een betere inzet van bi begint bij voorlichting en educatie voor management. Intelligente organisaties hebben de toekomst. Een betere inzet van bi komt er wel, dat zal de markt afdwingen."
Eva Dohle
Informatie analist
Rabobank
"Ik vind dat er nu nog een duidelijk verschil is tussen het verzamelen, opslaan en op een begrijpbare manier presenteren van data én acties bepalen op basis van deze data. Voor dat laatste heb je naar mijn mening veel businesskennis nodig. Ik denk dat deze businessanalisten in de toekomst wel onder de term ‘business intelligence' zullen vallen, maar momenteel associeer ik dat nog niet met een bi-deskundige. Meer met een businessanalist."
Jeroen van Zutphen
Senior consultant
Euclides
"Je ziet inderdaad dat klanten zich vooral bezighouden met iets wat het beste onder de noemer ‘reporting' geschaard kan worden. Ik zie echter wel degelijk de toegevoegde waarde van wat we met zijn allen bi noemen in dit proces. Wie bepaalt wat de functie van bi is? Ik mag aannemen dat de wensen van een klant daarbij ook een rol spelen. Ik ben het op zich eens met de waarneming, maar ben eveneens van mening er geen ‘juiste' aanpak bestaat voor elke situatie. Het ene bedrijf is ontzettend geholpen met een bi-oplossing voor zijn operationele rapportages, terwijl in andere situaties het toevoegen van ‘intelligence' een wezenlijk onderdeel van de oplossing vormt."
Paul van der Linden
Senior managing consultant
IBM Global Business Services
"Het verschil tussen bi in optima forma en bi in praktijk inspireert klaarblijkelijk om het voorkauwen van data te overwegen. Bijtklare informatie als het ware, rapportages waar de conclusies al bijstaan? Ik vraag me af of dit tot betere resultaten leidt. Bi is inmiddels niet meer voorbehouden aan management en analisten, ook de rest van de organisatie krijgt met bi te maken. In ‘The Wisdom of Crowds' wordt gesteld dat de gecombineerde creativiteit, intuïtie en intelligentie van een groep meer oplevert dan de inzet van een enkele specialist. Bi is een prima manier om het hele potentieel van een organisatie aan te boren. Dat dit niet vanzelf gebeurt, is duidelijk. Een bi-team zou kunnen helpen om het bewustzijn en de vaardigheden in bi te verhogen. Opleiden in plaats van voorkauwen, waarmee de door Gartner geconstateerde bi-gap (kloof tussen behoefte en aanbod van bi-capaciteiten) meteen een stuk kleiner wordt."
Topic bi
Op het weblog van het bi-topic zijn tientallen reacties op de bijdrage van Stefan van Duin binnengekomen. Ga naar het weblog op www.computable.nl/bi om alles te kunnen lezen. Ook reageren? Stuur dan een mail naar computable.lezers@vnumedia.nl o.v.v. Intelligentie.
Gezocht: experts
Computable zoekt in verschillende vakgebieden naar experts die met elkaar en de markt willen discussiëren over uiteenlopende onderwerpen. Voel jij je geroepen, mail dan je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres:
Storage
computable.storage@vnumedia.nl
Mobility
computable.mobility@vnumedia.nl
Outsourcing
computable.outsourcing@vnumedia.nl
SaaS
computable.saas@vnumedia.nl
Virtualisatie
computable.virtualisatie@vnumedia.nl